انواع کالاهای وارداتی

دسته بندی کالاهای وارداتی

در ابتدا لازم است در مورد کالاهای وارداتی و انواع آن ها بیش تر بدانیم.

کالاهای وارداتی از گمرک را می توانیم به سه دسته تقسیم نماییم:

کالا های وارداتی طبق مقررات گمرک ایران به سه دسته تقسیم می گردد.

کالاهای مشروط

کالاهای ممنوع

کالاهای مجاز

کالاهای مجاز

کالاهای مجاز به کالایی گفته می شود که هیچ گونه شرطی را برای ورود ندارد و گمرک بدون شرطی پس از انجام مراحل اداری ترخیص کالا به ورود آن را میسر می سازد.

کالاهای مشروط

کالاهای مشروط تنها در زمان خاصی و با رعایت تبصره ها اجازه ورود به کشور را خواهد داشت.

کالاهای ممنوع

کالاهایی که از نظر شرع دین اسلام و یا مصلحت کشور نیست ویا تولید کننده آن کشور مقصد می باشد از نظر گمرک کشور ممنوع الورود می باشد که با سلامت جامعه درتضاد است.

مراحل واردات کالا

هنگام ورود کالای وارداتی به کشور ابتدا توسط ارزیاب گمرک بررسی شده و  پس از مشخص شدن مشخصات آن، کانتیرها بررسی می شوند، در مراحل بعدی اسناد تطبیق داده شده و ارزش کالا از مرجع پیگیری خواهد شد.

بعد از گذاراندن این مراحل اداری اظهار نامه کالا امضا و تحویل وکیل قانونی صاحب کالا می گردد.

کالاهای ممنوع الورود

از سال 1393 واردات یک سری از کالاها توسط دستگاه های دولتی ممنوع اعلام شده است. این ممنوعیت به کالاهای شرکت های خصوصی مربوط نمی شود و تنها مربوط به دستگاه های دولتی است. در واقع شرکت های خصوصی در وارد کردن آن ها آزاد هستند.

انواع تجهیزات مخابراتی، برخی انواع فوم (اسفنج نسوز)، تجهیزات تصفیه آب و پساب بر مبنای فناوری نانو، پره‌های متحرک و ثابت توربین، مولدهای تولید گاز صنعتی، ظروف بسته بندی فلزی (غذایی و شیمیایی)، سیم و کابل برق روکش‌دار و بدون روکش مسی و آلومینیومی، چسب زخم، خمیر دندان، کیت‌های تشخیص سریع بارداری، کیت‌های تشخیص سریع مواد مخدر و روان‌گردان، کابل‌های فیبر نوری، فلاکس آب و چای، کرکره‌های فلزی، طناب و سیم‌خاردار فولادی، سیم جوش، انواع هود و هواکش، مشعل‌های گازسوز برخی اقلامی هستند که در لیست امسال، واردات آنها ممنوع شده است.

کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری سال 96

علاوه بر کالاهای ممنوع الورود یک سری از کالاها در واردات باید دارای استاندارد اجباری باشند.

یعنی  به هنگام واردات باید پس از اظهار کالا نمونه ای از کالا به آزمایشگاه های مورد تایید ارسال شود تا کیفیت کالا مورد نظر مورد آزمایش قرار بگیرد تا از نظر کیفی در آن نقصی نباشد , نهایتا اداره استاندارد نامه ای مبنی بر استاندارد بودن کالا به گمرک ارسال می کند و به اصطلاح تیک استاندارد را در سامانه EPL بر می دارد تا اجازه بارگیری به درب خروج داده شود .

اگر این کالاها امکان آزمایش را نداشته باشند، باید در مبدا گواهی بازرسی را اخذ نمانید که برای این اقدام بایستی پیش از ارسال محموله از مبدا توسط یک شرکت معتبر استاندارد مانند SGS اقدام به اخذ این گواهی بنمایید تا به هنگامی که کالا به مرز ها می رسد اقدامات لازم برای ترخیص کالا و اخد مجوز استاندارد انجام پذیرد .

The last comment needs to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --