قوانین تجارت | قسمت دوم(اینکو ترمز)

در تمامی نظریه های نوین و کلاسیک بر وجود ارتباطات اقتصادی بین کشورها تاکید شده است. در این ارتباطات علاوه بر تامین نیازهای شان، کشورها می توانند امتیازاتی را به دست آورند. تجارت بین کشورها با انقلاب صنعتی و رشد علم، رشد بیش تری را نیز داشته است. اگر بخواهیم بر عواملی که بر افزایش تجارت جهای تاثیر داشته اند نام ببریم، می توانیم به اینترنت، پیشرفته تر شدن وسایل حمل و نقل و افزایش جمعیت اشاره کنیم.
در نتیجه از آن جایی که همواره در کشور کاملا متفاوت با یک دیگر به تجارت می پرداختند، پیچیدگی ها در این حوزه نیز افزایش یافته بود. برای حل این مشکل اتاق تجارت بین الملل قوانین مشخصی را در سطح بین الملل تدوین کرده است که به آن اینکوترمز می گوییم.
در اینکوترمز نحوه تقسیم مسئولیت ها وهزینه ها و هم چنین ریسک های معامله آمده است. آخرین بازنگری اینکوترمز مربوط به سال 2000 می شود.

هدف و قلمرو اینکوترمز

در اینکوترمز متداول ترین اصطلاحات بازرگانی در تجارت، تفسیر می شود تا از چندگانگی جلوگیری شود.
مشخص کردن مسئولیتهای خریداران و فروشندگان در انجام معاملات
ایجاد رویه و ضوابط معین در نظام مبادلات بین الملل
برقراری و حاکم نمودن قواعد و قوانین یکسان در محاکم حقوقی
کاهش اختلافات و تنشها بین خریداران و فروشندگان
تسهیل انجام مبادلات بین المللی
موضوعات اساسی مورد بحث در اینکوترمز
هزینه
ریسک ها
تعهدات قراردادی
ساختار اینکوترمز
یک مبادله بازرگانی بین المللی شامل مراحل زیادی می باشد. کالای موضوع معامله از کشور مبداء حمل شود و به مرز و گمرک مبداء می رسد. بعد بر وسیله اصلی حمل بارگیری می شود. حمل و نقل بین المللی انجام می شود و کالا به مرز و گمرک کشور مقصد می رسد. در آنجا کالا ترخیص وارداتی شده و تا انبار خریدار در داخل کشور حمل می شود. مراحل متعدد دیگری از جمله مسایل بانکی و پرداخت، بازرسی، بیمه و عقد قرارداد حمل در فرایند فوق اضافه می گردد.بصورت کاملا ساده اینکوترمز قصد دارد چگونگی تقسیم مسئولیت ها،تعهدات، هزینه ها و خطرات این فرایند بین فروشنده و خریدار را به شکل استاندارد روشن نماید تا به اهداف ذکر شده در بالا برسد. نسخه های که آخرین نسخه اینکوترمز 2000مختلف اینکوترمز ساختارهای تقریبا متفاوتی داشتند.در این بخش ساختار اینکوترمز مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد.چرا که در حال حاضر قراردادها بر مبنای این نسخه تنظیم می شوند و بجز در حالات غیر عادی و یا خواست طرفین، این نسخه،نسخه غالب و پرکاربردترین بوده و لزومی برای بررسی دیگر نسخ احساس نمی گردد.

کدام روش اینکوترمز مناسب تر است؟

دیدگاه سیستمی به این معنا که در زمان انعقاد قرارداد و انتخاب یک قاعده از چند زاویه به این موضوع بنگریم و چندین عامل را برای انتخاب مد نظر قرار دهیم. خریدار یا فروشنده بودن، امکانات طرفین در کشور های مبداء و مقصد، توانایی های طرفین،مدت زمان لازم برای هر طرف جهت انجام یک گام و هزینه انجام هر گام برای طرفین باید مورد توجه قرار گیرد و یک حالت بهینه که هزینه ها را در کمترین حد ممکن نگهدارد و سود طرفین را به حداکثر برساند انتخاب گردد. تفاوت زیادی ممکن CFR و FOBبدیهی است قیمت کالا در قاعده های مختلف متفاوت می باشد، مثلا قیمت است داشته باشد که تحت تاثیر فاصله دو کشور و هزینه حمل و نقل بین المللی و چند عامل دیگر می باشد. بهتر است طرفین به جای اینکه سعی کنند مسئولیت کمتری بپذیرند به دنبال این باشند که هر مرحله را طرفی که بهتر و با هزینه کمتر و زمان کوتاه تر انجام می دهد بر عهده بگیرد. این حالت باعث می شود که سود طرفین به بالاترین سطح برسد و رقابت پذیری محصول در کشور مقصد با قیمت پایینتر افزایش می یابد که این موضوع به نوبه خود باعث مستحکم تر شدن رابطه تجاری دو طرف و سود دهی بیشتر برای هر دو طرف گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --