قوانین واردات کالا

ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با واردات کالا با شما صحبت کنیم.

اگرچه امروز شرایطی فراهم شده است که تا حد اممکن از قاچاق کالا جلوگیری شود؛ اما همیشه درصدی از کالاها به صورت قاچاق واردکشور می شوند. برای این موضوع دلایل بسیاری را می توان در نظر گرفت؛ اما یکی از تاثیر گذار ترین عوامل بر قاچاق کالا، قوانین می باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا ببینیم چه طور متغیرهای کلان اقتصادی می توانند بر قاچاق کالا تاثیر بگذارند.

متغیرهای کلان اقتصادی

مهم ترین متغیرهای کلان اقتصادی که بر قاچاق کالا تاثیر گذار هستند شامل:

رشد اقتصادی

بار مالیاتی

نرخ ارز رسمی و غیر رسمی

نرخ بیکاری

اندازه دولت

نرخ تورم داخلی

درآمد سرانه

محدودیت های تجاری اعم از موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای

مقررات تجارت خارجی

باز بودن اقتصاد و …

رشد اقتصادی و تاثیر آن بر واردات و قاچاق کالا

به صورت کلی می توان گفت رشد اقتصادی از چند جنبه مختلف می تواند بر قاچاق کالا تاثیر گذار باشد. این جنبه ها شامل، عرضه، تقاضا، رشد تولیدناخالص داخلی و رشد رکود اقتصادی می باشد.

در بعد عرضه می توان گفت اگر عرضه داخلی کالا افزایش یابد، باعث کم تر شدن قاچاق خواهد شد و اگر عرضه کالا کاهش یابد، باعث افزایش یافتن قاچاق و واردات می شود.

در بعد تقاضا با افزایش رشد تولیدات داخلی، با فرض ثابت بودن قیمت ها، قدرت خرید مردم هم افزایش یافته و در نتیجه تقاضا افزایش می یابد. با افزایش کالا واردات و به تبع آن قاچاق افزایش خواهد یافت.

رشد (رکود) اقتصادی، تغییر موجودی انبار را نیز به دنبال دارد که با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات موجودیانبار در کشور، غالبا تغییرات آن با اشتباه در برآوردهای آماری همراه خواهد بود.

مالیات

مالیات می تواند منجر به افزایش قاچاق شود . اگرچه در بیش تر تحقیقات این موضوع اثبات شده است؛ اما تحقیقاتی هم وجود دارد که می گوید تنها اگر وضع مالیات به صورت جهشی باشد، باعث تغییر در قاچاق و افزایش آن خواهد شد.

نرخ ارز

یافته ها نشان می دهد هر چه شکاف بین نرخ ارز رسمی و غیر رسمی افزایش یابد، منجر به افزایش قاچاق کالاها خواهد شد.

البته جالب است بدانید با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، به دلیل افزایش یافتن نرخ قاچاق، با کاهش کالاهای قاچاقی رو به رو خواهیم شد.

نرخ بیکاری

افزایش نرخ بیکاری مخصوصا در کشورهای در حال توسعه می تواند قاچاق را در این کشورها افزایش دهد.

در واقع افراد اگر شغل رسمی نداشته باشند، مجبور به وارد شدن به بخش های غیر رسمی خواهند شد. با این که این مشاهدات به صورت قطعی وجود دارد؛ اما هنوز تاثیر این متغیر مبهم است. از یک سو، انتظار می رودکه با افزایش نرخ بیکاری انگیزه برای فعالیت در بخش غیرقانونی افزایشیابد و بخشی از نیروی کار بدون شغل به سمت بازار غیر رسمی حرکت کنند. از طرفی دیگر کاهش نرخ بیکاری که ممکن است در نتیجه افزایش رشد اقتصادی ایجاد شده باشد می تواند  سبب افزایش تقاضا شود که این افزایش تقاضا ممکن است  هم کالاهای قانونی و هم کالاهای غیرقانونی را شامل شود.

شدت مقررات

گاهی وجود مقررات بیش از حد منجر به ایجاد تخلفات بیش تر خواهد شد. این موضوع در سال های اخیر کاملا بارز بوده است و به همین دلیل در برخی بخش ها شاهد کاهش تشریفات و قوانین بوده ایم.

نرخ تورم

هرچه نرخ تورم بیش تر باشد، قاچاق هم بیش تر می شود؛ زیرا در این صورت تفاوت قیمت در داخل و خارج بیش تر بوده و در نتیجه سود قاچاقچیان بیش تر خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --