معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲ میلیارد دلار صنایع معدنی به خارج کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۴۸ درصد افزایش یافته است. جعفر سرقینی روز شنبه در بیست و یکمین سالروز نکوداشت صنعت، معدن و تجارت در اصفهان افزود: بسیاری از اقدام های دولت یازدهم در حوزه صنعت تا کنون بیان نشده که افزایش صادرات صنایع معدنی از جمله آنهاست. وی با بیان اینکه این آمار گویای رونق بخش تولید کشور است، اظهار کرد: به اندازه چهار برابر فعالیت های صنعتی در سال ۹۲، در سه ماه اخیر کار صنعتی در کشور انجام شده است.

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه در این سه ماه تمرکز صنعتگران روی صنعت مس و فولاد بوده است، تصریح کرد: به اندازه کل فعالیت های اکتشافی معدنی تا قبل از سال ۹۲، در دو سال اخیر در دولت یازدهم فعالیت انجام شده است. سرقینی افزود: در دو سال و نیم گذشته در دولت یازدهم ۲۴۰ میلیون تُن زنجیره فولاد راه اندازی شد که در بسیاری موارد نسبت به وضعیت صنعت در دولت قبل اصلاحاتی در آن صورت گرفت که از جمله آن اصلاح عوارض واردات بود که این کار برغم مشکلاتش برای دولت یازدهم انجام شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اصفهان اکنون شاخص ترین استان از نظر صنعت است و ۷۰ درصد فولاد کشور از صنایع این استان تولید می شود، افزود: زمانی که صنعت خودرو رونق می گیرد بقیه صنایع نیز بدنبال آن رونق می گیرند که مصداق این امر، صنعت استان اصفهان است. وی ادامه داد: در اصفهان اول صنعت فولاد رونق گرفت و پس از آن کم کم تمام صنایع در این استان رونق گرفتند.

n00032693-b

*** برجام، غُل و زنجیر را از اقتصاد کشور برداشت***

استاندار اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه امسال تصویری شفاف تر، امیدوارکننده تر و دلگرم کننده تر برای صنعت، معدن و کارآفرینان پیش بینی می شود، گفت: با اجرای برجام غُل و زنجیر از اقتصاد کشور برداشته شد. رسول زرگرپور به برنامه های دولت برای رفع مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره کرد و افزود: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با برگزاری صدها جلسه ۲۶ هزار شغل را در استان اصفهان تثبیت کرد. وی ادامه داد: بسته حمایتی دولت از صنایع کوچک نیز از برنامه هایی است که بخوبی در حال اجرا و پیگیری است و تاکنون بیش از سه هزار و۳۰۰ واحد در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند. سامانه اینترنتی ‘بهین یاب’ برای حمایت قانونی و ضوابطی و ثبت نام واحدهای تولیدی که خود را مستحق اخذ تسهیلات می دانند، راه اندازی شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در دو ماه گذشته چند واحد بزرگ صنعتی، واحدها و اشتغال های جدید ایجاد کرده اند، گفت: رفع مشکل های مالیاتی، بیمه و صادرات نیز بیشتر در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شده و نتایج خوبی به همراه داشته است. وی اضافه کرد: با تغییر مثبت روند رشد اقتصادی، تثبیت قیمت ها و مهار تورم، زمینه لازم برای شکوفایی تولید، ارائه خدمات موردنیاز جامعه و تولیدات صادرات محور فراهم شده است. وی گفت: امسال که توسط رهبر انقلاب به نام سال ‘اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل’ نامگذاری شده است، نقش صنعتگران دوچندان بوده و با ترویج فرهنگ عمومی باید به سمت مصرف کالای داخلی حرکت کنیم و در این مسیر تولیدکنندگان نیز وظیفه سنگینی در تأمین و ارتقای کیفیت محصولات، افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده بر عهده دارند. استاندار اصفهان، چالش های مبتلابه این استان را محدودیت منابع آب و وجود منابع آلوده کننده آب، خاک و هوا عنوان و تاکید کرد: لازم است همه دست اندرکاران دولتی، بخش خصوصی و فعالان عرصه های اقتصادی برای صرفه جویی در منابع محدود آب و فراهم کردن محیطی پاک و پرنشاط برای مردم تلاش کنند. وی یادآور شد: سمت و سوی توسعه صنعتی استان دانش محور، پاک، صادرات گرا و متناسب با نیازهای بازار داخل و مشتریان بازارهای هدف خارجی است. زرگرپور تاکید کرد: مدیریت استان آماده هرگونه همکاری و همراهی برای جذب سرمایه و توسعه فعالیت های دانش بنیان سازگار با محیط زیست و همراه با نوآوری است. استاندار اصفهان اظهار امیدواری کرد که نخبگان و دانشگاهیان دست در دست کارآفرینان و سرمایه گذاران از فرصت های مهیا شده کنونی بیشترین بهره برداری را در جهت رشد و شکوفایی استان و کشور داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: برای این استان تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای رونق واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است. اسرافیل احمدیه با بیان اینکه تاکنون ۴۷۰ طرح صنعتی و کشاورزی برای بهره مندی از این اعتبار تصویب شده است، افزود: بدین ترتیب چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال طرح های بالای ۶۰ درصد پیشرفت کاری در استان اصفهان به بانک ها معرفی شده است. وی با بیان اینکه قرار است طرح تولید ریل راه آهن بعنوان یکی از طرح های ذوب آهن در استان امسال اجرایی شود، اظهار کرد: هفت طرح نیز از این استان برای قرارگاه اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت تعریف شد که مهمترین بحث آن رونق صادرات و راه اندازی طرح هایی در حد ملی است. دهم تیر بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ‘روز صنعت و معدن’ نامیده شده است.  حدود ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان اصفهان فعال است.