بازرگانی و ترخیص کالا

ما در مطالب قبلی به موضوعات مختلفی از ترخیص کالا پرداختیم و در این مطلب قصد داریم به مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا اشاره کنیم.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بدانیم مجوزهای ضروری برای ترخیص کالا، چه مجوزهایی هستند. در ادامه همراه ما باشید.

ترخیص کار-شرکت ترخیص کار

مجوز ترخیص کالا

ترخیص کالا با مجوز استاندارد اجباری :

یکی از معمول ترین مجوزهای ترخیص کالا، مجوز استاندارد است. این مجوز برای انجام استانداردهای آزمایشگاه ها انجام می شود و باید دارای استانداردهای مربوطه باشد. کالاهایی که کم تر از 3 عدد هستند و یا ارزشی کم تر از 3000 دلار دارند، از این مجوز معاف خواهند بود.

یک سری از کالاها نیز نیاز به مجوزهای اجبارهای دارند که باید حتما گرفته شود.

ترخیص کالا با مجوز وزارت راه یا مجوز حمل کالا :

مجوز حمل کالا برای کالاهایی است که با ناوگان غیر ایرانی حمل شده باشد. البته گاهی اوقات اگر کالا با کشتی های ایرانی هم حمل شود، نیاز به دریافت این مجوز خواهد داشت.

کرایه حمل بر اساس نرخ متعارف حمل کالا به وسیله سازمان حمل و نقل اعلام می شود و با نرخ دلار دولتی محاسبه می گردد. طبق قانون گمرک موظف است از ترخیص کالایی که فاقد این مجوز می باشد خودداری نماید.

مراحل ترخیص کالا-مجوز ترخیص کالا از گمرک

بازرگانی و ترخیص کالا

ترخیص کالا با مجوز قرنطینه :

مجوز قرنطینه به دو دسته قرنطینه نباتی و قرنطینه حیوانی که به دوبخش مرزی و داخلی تقسیم می شود

ترخیص کالا های نباتی شامل، ترخیص کالای گروهی از الیاف ها و ترخیص چوب ها و ترخیص گروهی از بذرهای گیاهی و ترخیص دانه های خوراکی  و غیر خوراکی، ترخیص خلال ها و ترخیص خرده چوب ها، ترخیص ریشه ها، ترخیص میوه ها، ترخیص گل ها، ترخیص گیاهان خشک و ترخیص یونجه و…. می باشد.

ترخیص کالاهای نباتی با ریسک کم:

کالاهای با ریسک کم، نیازی به دریافت مجوز ندارند و باید گواهی بهداشت مبدا در آن ها به صورت رسمی تهیه شود. اگر کالا آلوده تشخیص داده شود دو راه باقی می ماند، اگر آلودگی قابل رفع شدن است باید رفع شود و در غیر این صورت باید کالاها نابود گردند.

از این دست کالا ها می توان به آردها، ترخیص ادویه جات، ترخیص الیاف ها ( کتان و کنف … ) ترخیص میوه های خشک، ترخیص گروهی از بذرها، ترخیص تفاله ها، ترخیص توتون و ترخیص تنباکو، ترخیص چای، ترخیص چوب ترمووود، ترخیص گروهی از دانه ها منجمله ترخیص دانه قهوه و دانه کاکائو و کتان و … ترخیص ریشه جین سینگ و ترخیص کنسانترها ، ترخیص کنجاله ها، ترخیص مغزها، ترخیص میوه های فرآوری شده و … اشاره کرد.

ترخیص کالا با مجوز بهداشت :

مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی نیاز به مجوز بهداشت دارند. در این مجوزها مدارکی که شامل آنالیز کامل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی است، ارائه می شود. این کالاها باید از استانداردهای ملی ایران تبعیت کنند وهم چنین تاریخ تولید و انقضاء هم داشته باشند.

ترخیص کالا  با مجوز ارشاد:

مجوز ارشاد برای ورود ماشین آلات چاپ به کشور ضروری خواهد بود. در واقع هنگام ورود ماشین های چاپ به گمرک در صورت نو بودن ماشین بدون بازرسی مجوز صادر می شود و در صورت مستعمل بودن کالا با تایید کارشناسان چاپ در گمرک استان صادر می گردد.

ترخیص کالا با مجوز سازمان انرژی اتمی:

شرکت های ترخیص جهت واردات و ترخیص کالا هایی از جمله رادیو داروها، ترخیص قراضه و ضایعات چدن، فولاد ، ترخیص شمش های ضایعاتی، ترخیص قراضه مس، ترخیص قراضه و ضایعات نیکل ترخیص قراضه و ضایعات آلومینیوم، سرب، روی، قلع،ترخیص ماشین های مجهز به لیزر ،ترخیص دستگاه های گیرنده و فرستنده تلفن همراه،ترخیص بی سیم ها، ترخیص لامپ های ماوراء بنفش،  ترخیص دستگاه لیزرهای پزشکییا دندانپزشکی، ترخیص دستگاه های رادیوگرافی ،ترخیص دستگاه های ایکس ری بازرسی کالا نیاز به  مجوز سازمان انرژی اتمی دارند.

مجوز مخابرات :

این مجوز برای کالاهایی است که در فصل 85 کتاب مقررات صادرات و واردات گنجانده شده است.

مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویییکی از مجوزهایی است که علاوه بر اخذ مجوز ثبت سفارش می بایستی برای بعضی از کالاها کسب شود که بیشتر این کالاها در فصل 85 کتاب مقررات و صادرات جای گرفته است. تجهیزات مخابراتی و رایویی و کنترل کننده دستگاهها و تجهیزات ناوبری … از عمده کالاهایی هستند که باید این مجوز را دریافت کنند . توجه داشته باشید که اخذ مجوز سازمان تنظیم مقررات برابر با کسب این مجوز هم می باشد و دیگر نیازی به تست و صدور دیگر مجوزها نیست.

برای آگاهی از قوانین ترخیص کالا اینجا کلیک کنید

The last comment needs to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --