تعرفه واردات برنج

برنج یکی از غذاهای اصلی ایرانی ها است و به همین دلیل دولت سعی دارد با سیاست های تعرفه ای خود از این محصول حمایت نماید.

ما دراین مطلب قصد داریم سیاست های تعرفه ای دولت را در رابطه با برنج بررسی کنیم و هم چنین تاثیر این سیاست ها را بر حجم تجارت، تولید و مصرف بدانیم. در ادامه همراه ما باشید.

تاثیر تعرفه بالا و پایین بر برنج

اگر تعرفه بالا برای برنج در نظر گرفته شود، واردات کاهش یافته و قیمت خرده فروشی ها و مزارع افزایش خواهد یافت؛ اما اگر تعرفه پایین برای برنج در نظر گرفته شود، واردات افزایش یافته و در نتیجه مزارع داخلی با ضرر و زیان بسیاری نواجه خواهند بود.

معما در سیاست های تعرفه برنج

از آن جایی که بسیاری از هموطنان ما درآمدی نزدیک به خط فقر و یا زیر خط فقر دارند، برنج ماده غذایی مهمی در وعده های غذایی آن ها به حساب می آید. پس اگر تعرفه واردات  افزایش یابد، قیمت تمام شده این محصول هم افزایش خواهد یافت و در نتیجه فقر بیش تر و بیش تر خواهد شد.

وضعیت هنگامی که تعرفه پایین برای برنج در نظر گرفته شود، چیست؟

اگر تعرفه واردات برنج پایین در نظر گرفته شود، واردت محصولات خارجی افزایش یافته و روستاییانی که با مشقت این محصول را کشت می کنند با کسادی بازار مواجه خواهند شد؛ زیرا بسیاری از مردم برنج های خارجی را خریداری خواهند کرد و در نتیجه باز هم فقر روستایی افزایش خواهد یافت. در واقع با کاهش تعرفه واردات برنج تولید کنندگان داخلی انگیزه خود را برای تولید برنج از دست خواهند داد وممکن است بسیاری از شالیزارها جای خود را به ویلاها بدهند.

اکنون وضعیت چکونه است؟

در حال حاظر تعرفه واردات برنج گاهی بالا و گاهی پایین در طی سال های مختلف در نظر گرفته می شود؛ اگر بالا در نظر گرفته شود به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی است ؛ اما جالب است بدانید تعرفه بالا هیچ تاثیری بر تولید کنندگان داخلی نداشته است. این موضوع دلایل بسیاری دارد که برخی از آن ها شامل، سیاست های نامناسب نرخ ارز، عدم وجود سیاست های تکمیلی مانند نرخ تعرفه سهمیه، تعرفه فصلی و بی ثباتی سطح تعرفه ها می باشد.

راه حل چیست؟

طبق مطالعات انجام شده مشخص گردید که موانع غیر تعرفه ای شدیدی بر بازار ایران حاکم است که اثر سیاست های تعرفه ای را از بین می برد. از آن جایی که اطلاعاتی دقیق در این حوزه در دسترس نیست، ابتدا شفاف سازی مهم خواهد بود.

جهت واردات برنج از هندوستان پیشنهاد میکنیم پکیج صفر تا صد واردات از هند را تهیه نمایید