قوانین ترخیص کالا، قسمت دوم

این مقاله بخش دوم و ادامه مقاله قوانین ترخیص کالا که قسمت اول آن منتشر شده میباشد.در صورتی که مقاله اول را مطالعه نکرده اید پیشنهاد میکنیم روی این لینک کلیک نمایید.

قوانین گمرکی و قوانین ترخیص کالا

قوانین ترخیص کالا

قوانین امور گمرکی – ماده 7

کالای موجود در گمرک، وثیقه پرداخت کلیه وجوه متعلقه به آن کالا وسایر بدهی های قطعی صاحب کالا بابت وجوهی است که وصول آن به‌موجب قانون برعهده گمرک است. گمرک قبل از دریافت یا تأمین وجوه مذکور نمی‌تواند اجازه تحویل و ترخیص کالا را بدهد.
“کالای موجود در گمرک” به طور کلی کالایی است که هنوز اظهارنامه برای آن تسلیم نشده و به اصطلاح، اظهار نشده است، یا اگر اظهار شده هنوز پروانه یا سند ترخیص آن صادر نشده است و اگر سند آن صادر شده باشد، هنوز از گمرک خارج نشده است( ترخیص قطعی نشده).

این ماده دست گمرک برای اعمال مدیریت حسب مقتضیات را بسته است، مثلا اگر با نگهداری بخشی از کالا در عوض مطالبات یا بدهی های قطعی و حتی بیش از آن، امکان ترخیص بقیه کالای موضوع یک سند ترخیص وجود داشته باشد، عملا ابتکار عمل را از گمرک گرفته است، هرچند هنوز علی رغم این قید “نمی تواند اجازه…” بازهم به نظر می رسد نگهداری قسمتی از کالا نقش ” تامین ” را ایفا نموده و بدین ترتیب گمرک مجاز به اعمال مدیریت گردد.

قوانین امور گمرکی ماده ۸

. گمرک مجاز است هرگونه مطالبات قطعی خود ناشی از اجرای این قانون را از اشخاص به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید تا سازمان مذکور آن را براساس قانون مالیاتهای مستقیم و آیین‌نامه اجرائی و اصلاحیه‌های بعدی آن وصول کند

قوانین امور گمرکی ماده ۹

مبحث دوم – فناوری اطلاعات و ارتباطات
ماده9– گمرک موظف است امکانات به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات را با رعایت قوانین تجارت الکترونیک و مدیریت خدمات کشوری در اجرای وظایف خود فراهم آورد.
تبصره – وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون آیین‌نامه گمرک الکترونیکی را با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه کند و به تصویب هیأت وزیران برساند.

قوانین ترخیص کالا

قوانین گمرکی

قوانین امور گمرکی ماده ۱۰

مبحث سوم – تضمین
ماده 10– به استثناء هزینه انجام خدمات که بلافاصله وصول می‌شود، میزان تضمین اخذ شده برای وصول حقوق ورودی برای کالاهای مجاز معادل حقوق ورودی متعلقه و برای سایر کالاها معادل حقوق ورودی متعلقه به‌علاوه نصف تا سه برابر ارزش کالا است که حسب مورد توسط گمرک تعیین می‌شود.

قاعدتا وقتی از ارزش کالا نام برده می شود، باید ارزش کالا در گمرک باشد، بنابر این در این ماده نیز منظور از عبارت ” …تا سه برابر ارزش کالا…” حتما ” ارزش کالا در گمرک” است، لذا عبارت صحیح” …تا سه برابر ارزش کالا در گمرک است” خواهد بود.

قوانین امور گمرکی ماده ۱۱

به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات گمرکی، کلیه کالاهایی که به قلمرو گمرکی وارد یا از آن خارج می‌شود، مشمول تشریفات و کنترلهای گمرکی با استفاده از شیوه‌هایی مانند مدیریت خطر، بازرسیهای منظم یا اتفاقی، به‌کارگیری تجهیزات و شیوه‌های نوین بازرسی، روشهای مبتنی بر حسابرسی و در موارد استثنائی بدرقه یا مراقبت است.

قوانین امور گمرکی ماده ۱۲

به‌منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی،نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمانهای مسؤول سایر کنترلها موظفند تحت نظارت گمرک اقدام نمایند. سایر کنترلها مانند بازرسیهای پزشکی، دامپزشکی، گیاهی، استانداردهای فنی و کیفیت باید به‌صورت هماهنگ و تحت نظارت گمرک ساماندهی شود.برخی از این کنترلها به‌منظور تسهیل تجارت بین‌المللی می‌تواند با هماهنگی قبلی به گمرک واگذار شود یا در مکان دیگری به تشخیص گمرک صورت گیرد.
وزارتخانه‌ها و سازمانهای مسؤول این کنترلها باید به‌منظور انجام سریع وظایفشان امکانات و تسهیلات لازم را فراهم نمایند.

قوانین امور گمرکی ماده ۱۳

مبحث پنجم – الزامات سامانه (سیستم) هماهنگ شده
ماده 13 – وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است اصلاحات مربوط به سامانه هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا، یادداشتهای توضیحی آن و اصلاحات بعدی را در قالب آیین‌نامه پیشنهاد نماید و به تصویب هیأت‌وزیران برساند و اصلاحات مزبور را در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی و در تارنمای(وب‌سایت) اختصاصی گمرک درج کند.
تبصره – درصورتی که اصلاحات مزبور در مأخذ حقوق ورودی مؤثر باشد، کالای موجود در گمرک و کالایی که قبل از اعلام آگهی برای آن گشایش اعتبار شده یا بارنامه حمل برای آن صادر گردیده است مشمول مأخذ کمتر می‌شود.
مدت زمان رسیدن کالای بارنامه در آیین‌نامه این قانون تعیین می‌گردد.
یکی از مشکلات ناشی از این ماده لزوم تهیه طرح تصویب نامه برای هر مورد اصلاحات در تعرفه اصلی یا یادداشت های توضیحی است که به دلیل روزمرگی این تغییرات فرآیندی پیچیده خواهد یافت.

امیدواریم سری مقالات قوانین ترخیص کالا مورد توجه شما کاربر گرامی قرار گرفته باشد.

در صورتی که این مقاله برایتان مفید بود لطفا آن را در وبلاگ و یا شبکه های اجتماعی خود با عنوان قوانین ترخیص کالا و با ذکر لینک منبع به اشتراک بگذارید