مراحل ترخیص کالا

ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با مراحل ترخیص کالا از گمرک با شما صحبت کنیم.

برای ترخیص کالا باید مراحلی به ترتیب انجام شود، که ترخیص کاران با این مراحل به خوبی آشنا باشند.

در ادامه قصد داریم مراحل ترخیص کالا را با هم بررسی کنیم.

در ادامه همراه ما باشید تا از این مراحل بیش تر بدانیم.

مراحل ترخیص کالا گمرک

مراحل ترخیص کالا

الف) فرم اظهارنامه: در ابتدا فرم اظهارنامه توسط ترخیص کننده پر می شود و محاسبات لازم در اظهارنامه با توجه به استنباطات اظهارکننده و توسط خود او انجام می شود و مبلغی را که باید بابت ترخیص پرداخت کند به بانک پرداخت و برای احراز هویت مراجعه می کند.

ب) احراز هویت: برای احراز هویت چند حالت وجود دارد. گاهی اشخاص شخصا اقدام به واردات کالا می کنند که باید خود را معرفی نمایند. گاهی اشخاص به نمایندگی از سازمان ها اقدام به ترخیص کالا می کنند که در این مواقع هم ارائه نامه نمانیدکی الزامی می باشد. اگر اشخاص حق العمل کار باشند هم ارائه نامه حق العمل کاری واجب خواهد بود.

ج) تطبیق اسناد: در این قسمت وجود اسناد لازم برای ترخیص، کنترل می شود (این اسناد از دید وجودی و نه صحت مورد کنترل واقع می شود). این مدارک بطور کلی عبارت اند از: قبض انبار، پروفرما، ثبت سفارش، اعلامیه فروش ارز، فاکتور خرید، گواهی مبدأ، بیمه نامه، عدل بندی، مجوزها، کارت بازرگانی، کارت حق العمل کاری، پروانه بهره برداری، وکالت نامه و آنالیز کالا.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که ارائه تمامی مدارک بالا در تمامی موارد، الزامی نیست. این مدارک با توجه به نوع خرید و نوع کالا متفاوت خواهد بود.

د) کنترل محاسبات: در این بخش اطلاعات مالی و محاسباتی اظهارنامه کنترل می شود که این اطلاعات عبارت اند از: ارزش فوب، کرایه حمل، بیمه، ثبت سفارش، مقدار ارز تخصیصی، نرخ ارز مورد محاسبه، ارزش، مأخذ و مقدار حقوق گمرکی و سود بازرگانی و به تبع اینها، مبالغی که بابت حقوق و عوارض می باید پرداخت کند.

در این بخش اولاً: کنترل می شود که انتقال اطلاعات صحیح انجام گرفته باشد و ثانیاً: محاسبات بر اساس اطلاعات وارده درست انجام شده و قوانین و دستورالعملهای مالی حاکم بر کالای وارده اعمال شده باشد.

هـ) دفتر ژورنال و صدور پروانه: در این مرحله مشخصات کالای اظهار شده و مبالغ پرداختی در دفتری به نام ژورنال ثبت می شود. سپس خلاصه ای از اطلاعات اظهارنامه که در دفتر ژورنال به ثبت رسیده است در فرم پروانه گمرکی صادر می شود و اظهارنامه با مدارک و پروانه گمرکی به قسمت دفتر کوتاژ فرستاده می شود.

در صورتی که تفاوت حساب در پرداختی به بانک وجود داشته باشد که جداگانه پرداخت شده است، این موارد نیز در دفتر ژورنال ثبت می شود و به جای پروانه که فقط یک بار صادر می شود، قبض صادر می گردد.

اطلاعات وارد شده در دفتر ژورنال به تفکیک مواد پرداختی که در اظهارنامه آمده است خواهد بود و در پایان روز آن بخش از دفتر ژورنال بسته می شود و با تهیه لیستی به همان تفکیک و با داشتن سر جمع هر یک از سرفصلها برای حسابداری فرستاده شده است.

اطلاعات دفتر علاوه بر سرفصلهای ریالی، شامل نام صاحب کالا، تاریخ اعلامیه بانکییا شماره فیش بانکی نیز هست. پس از صدور پروانه گمرکی یا قبض، شماره آنها در ردیف مربوط در دفتر ژورنال ثبت می شود.

و) دفتر کوتاژ: پس از ارجاع پرونده و پروانه گمرکی به قسمت کوتاژ، عملیات زیر به تناوب در قسمت کوتاژ انجام می شود:

ثبت اطلاعات و مشخصات پرونده در دفتر کوتاژ و دادن شماره ردیف دفتر به عنوان شماره کوتاژ به پرونده که از آن پس تنها کلید شناسایی پرونده در آن گمرک تلقی خواهد گردید.

در قسمت کوتاژ به طور منطقی چند دفتر وجود دارد که عبارت است از: دفتر کوتاژ عادی (تجاری)، دولتی، موقت، مرجوعی، ترانزیت، نسیه و پته.

The last comment needs to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --