مراحل ترخیص کالا

۱- دریافت اطلاعات از اظهار کننده

برای دریافت اطلاعات از اظهار کننده ابتدا باید کدینگ را انجام دهیم.  برای انجام کدینگ، باید مدارک را ارائه کرده و امضاها را دریافت نماییم.

روی تمامی مدارک در این مرحله باید مهر «احراز شد»، زده شود.

صاحب کالا برای دریافت اظهار نامه باید اطلاعات را وارد کند و سپس برای پر کردن اظهار نامه اقدام نماید. اظهار نامه در داخل شرکت تکمیل می شود. برای تکمیل اظهار نامه باید تعرفه گمرک را از سایت استعلام نماییم.

در پشت اظهار نامه باید ارزش کالاها به تفکیک وارد شود. ارقامی که در پشت اظهار نامه نوشته می شود، باید با محاسبه کامیوتر یکسان باشد.

اظهار نامه به وسیله دو عامل پیگیری خواهد شد، کد اظهار کننده و شماره عطف.

پس از تحویل اظهار نامه چاپی می بایستی اصل اظهار نامه کامپیوتری و پیش نویس دستی اظهار نامه در زیر آن ضمیمه شده و در بالای مدارک مربوط به کالا قرار گیرد .

ممکن است گاهی در این عملیات مشکلی پیش بیاید که در نتیجه کاربر باید با شماره محلی ذخیره، اظهار نامه رافراخوانی نماید.

(چنانچه در این مرحله مغایرتی مشاهده شود، کاربر توسط شماره ذخیره محلی، اظهار نامه را فراخوانی ونسبت به اصلاح آن اقدام وپس از کنترل محلی وکنترل با سرور، اظهار نامه قبلی را از رایانه محلی خود حذف واظهار نامه جدید اصلاح شده را جایگزین آن میکند. سیستم به این اظهار نامه جدید شماره عطف جدیدی اختصاص خواهد داد.)

ترخیص کالا از گمرک-آموزش ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا

۲- پذیرش اظهار نامه

اظهار کننده اظهار نامه چاپی واظهار نامه دستی را همراه با اسناد ومجوزهای مورد نیاز (بر اساس کدهی مندرج در متن اظهار نامه) وفیش بانکی جهت رسیدگی به قسمت پذیرش اظهار نامه تسلیم می نماید.

اگر اطلاعات اظهار نامه در سیستم ثبت شود و با اطلاعات موجود در رایانامه مرکزی مطابقت داشت باشد، به آن شماره کوتاژ یا شماره ثبت اظهار نامه تعلق می گیرد. اگر هم اطلاعات مطابقت نداشته باشد، دوباره به اظهار کننده برگشت داده می شود.

اظهار کننده تنها تا زمانی اجازه ویرایش اطلاعات را دارد که هنوز شماره ثبت داده نشده باشد.

۳- کنترل های گمرکی

در مرحله کنترل های گمرکی ارزیاب باید ارزیابی های لازم را انجام دهد و سپس وجوه را کنترل کرده و اظهار نامه را پشت نویسی نماید.

۴- پرداخت و ترخیص

قبل از تحویل اظهارنامه به صندوق باید توسط رئیس سرویس ارزیابی امضاء شده باشد. صندوق دار قبل از هر چیز باید مبلغ دریافتی را با مبلغ فراخوانی شده از سیستم مطابقت دهد و در صورت صحیح بودن، تایید نماید.

5-صدور بیجک

صدور بیجک، پس از گرفتن اجازه بارگیری و مراجعه به انبار، صادر می شود.

6-تهیه صورت حساب و ارائه گذارش کار

صورت محاسبه با جمع زدن کلیه مخارج محاسبه شده و برای صاحب کالا، ارسال می شود.

به پیوست آن مدارک مستند و قبوظ پرداختی از جمله کپی قبض پس کرایه-قبظ پرداختی به انبار- ده درصد اضافی واریزی به حساب وزارت راه (در صورتی که شرکت حمل کننده کالا خارجی باشد)-پروانه گمرکی (برگ سبز گمرکی) – مخارج مربوط به کرایه و سایر هزینه های مربوطه لیست شده و ارائه می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به ترخیص کالا روی این لینک کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --