معرفی ساختار و گروه های اینکوترمز

در دو مطلب قبلی که در رابطه با اینکو ترمز بود، مقدماتی را در رابطه با این واژه بیان کردیم.

از ضرورت وجود آن در دنیای امروز بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر زبان مشترکی بین همه کشورها وجود نداشته باشد، قطعا در تجارت دچار مشکل خواهند شد.

در مقاله دوم که در رابطه با اینکوترمز بود، از اجزای اصلی آن آگاه شدیم.

حالا در این مقاله قصد داریم در رابطه با ساختار اینکوترمز با شما صحبت کنیم.

در ک ساختار اینکوترمز ممکن است کمی مشکل به نظر برسد، به همین دلیل با معرفی چهار گروه مختلف در اینکوترمز، درک ساختار آن بسیار ساده شده است.

در ادامه همراه ما باشید تا از ساختار اینکوترمز بیشتر بدانیم.

ساختار اینکو ترمز

ساختار اینکوترمزیک مبادله بازرگانی بین المللی شامل مراحل زیادی می باشد.

کالای موضوع معامله از کشور مبداء حمل شود و به مرز و گمرک مبداء می رسد. بعد بر وسیله اصلی حمل بارگیری می شود.

حمل و نقل بین المللی انجام می شود و کالا به مرز و گمرک کشور مقصد می رسد.

در آنجا کالا ترخیص وارداتی شده و تا انبار خریدار در داخل کشور حمل می شود. مراحل متعدد دیگری از جمله مسایل بانکی و پرداخت، بازرسی، بیمه و عقد قرارداد حمل در فرایند فوق اضافه می گردد.

هدف اینکوترمز به زبان ساده

بصورت کاملا ساده اینکوترمز قصد دارد چگونگی تقسیم مسئولیت ها،تعهدات، هزینه ها و خطرات این فرایند بین فروشنده و خریدار را به شکل استاندارد روشن نماید تا به اهداف ذکر شده در بالا برسد.

نسخه اینکوترمز 2000 یکی از نسخه های غالب و پر کاربرد در حال حاضر است. به همین دلیل ما در ادامه ساختار اینکوترمز 2000 را بررسی خواهیم کرد.

در حال حاضر قراردادها بر مبنای این نسخه تنظیم می شوند و بجز در حالات غیر عادی و یا خواست طرفین، این نسخه،نسخه غالب و پرکاربردترین بوده و لزومی برای بررسی دیگر نسخ احساس نمی گردد.

گروه های اینکوترمز

برای سهولت درک، مقررات به چهار گروه مختلف پایه تقسیم شدند. گروه اول E”” شرایطی که فروشنده براساس آن کالا را در محوطه فعالیت خود به خریدار تحویل میدهد.

گروه دوم ” F”شرایطی که فروشنده کالا را در محل تعیین شده توسط خریدار به حمل کننده تحویلمی دهد .

گروه سوم “C”شرایط و اصطلاحاتی که فروشنده قرارداد حمل را بدون قبول ریسک مسئولیت فقدان یا خسارت وارده به کالا یا هزینه های اضافه که بعد از  حمل و ارسال واقع می شود منعقد میکند.

نهایتاً گروه چهارم “D”شرایطی که براساس  آن فروشنده کلیه هزینه و مسئولیت آوردن کالا به مقصد را به عهده دارد .

تفاوت گروه های اینکوترمز

هر چه از گروه E فاصله می گیریم و  به  Dنزدیک می شویم تعهدات، وظایف و هزینه های فروشنده بیشتر و بالعکس تعهدات، وظایف و هزینه های مربوط به خریدار کمتر می شود.