پسته در ایران-صادرات پسته

ایران در مقام اول تولید پسته قرار دارد و پس از ایران، امریکا و ترکیه در مقام دوم و سوم هستند.

صادرات پسته-صادرات پسته ایران

در ایران سالیانه 150 هزار تن پسته تولید می شود. اگر چه این مقدار پسته در امریکا هم تولید می شود؛ اما پسته امریکا کیفیت پایین تری داشته و طعم آن به خوشمزه گی پسته ایران نیست.

تولید پسته در چند شهر ایران انجام می شود؛ اما کرمان و خراسان و رفسنجان بیش ترین میزان تولید پسته را دارند.

ایران از قدیم صادر کننده پسته بوده است و سالانه در حدود 1.4 تا 1.7 میلیارد دلار، درآمد زایی برای کشور در بردارد.

استان کرمان و شهرستان رفسنجان، مراکز اصلی تولید پسته ایران هستند و 80 درصد پسته تولیدشده در این مناطق تهیه می شوند. در سالهای گذشته تولید این کالا بالغ بر 250 هزارتن بوده، اما این میزان در سالهای اخیر، به 150 هزار تن کاهش یافته است.

صادرات پسته

در سال های اخیر میزان صادرات پسته به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است؛ زیرا دولت تدابیر کافی را برای کشت و صنعت پسته در نظر نگرفته است. البته پس از انجام فعالیت های مرتبط و تلاش های بسیار، دوباره صادرات پسته در وضعیت خوبی قرار گرفت. حدود 10 درصد از پسته تولیدی در ایران برای مصارف داخلی است؛ زیرا 90 درصد دیگر آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

در سال 94 به دلیل افزایش قیمت پسته،با کاهش 34 درصدی در صادرات پسته مواجه بودیم. اما در سال 95 صادرات پسته، 25 درصد افزایش یافته است.

در سال 2014 ایران اولین صادر کننده پسته در جهان بود و پس از ایران، ترکیه و امریکا قرار داشتند. جالب است بدانید اسراییل بزرگ ترین مصرف کنده پسته جهان است و در سال 94، کشورهایی مانند هنگ‌ کنگ ، ویتنام ، اسپانیا و آلمان به ترتیب بیشترین سهم خرید را در بازار پسته ایرانی داشته‌اند؛ اما در سال 95،مشتریان پسته ایران افزایش یافته و شامل کشورهای یوگسلاوی ،لتونی ،اردن ،اسپانیا، استرالیا ،اسلواکی، افغانستان، امارات متحده عربی، الجزایر، اوکراین، ایتالیا ،آذربایجان، آلمان، بحرین، بلغارستان ،بلژیک، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایوان ،ترکیه، تونس ،جمهوری کره، چین، سوئیس ،عراق ،عمان ،فدراسیون روسیه ،فرانسه ،قرقیزستان ،قزاقستان، قطر، کانادا ،کویت ،لبنان ،لهستان ،لیتوانی ،مالزی، مصر، مکزیک ، ویتنام ، هند ، هنگ کنگ و یونان بوده اند.

سود صادرات پسته

صادرات پسته، آسان نیست

اگرچه کشت پسته، می تواند فواید بسیاری برای کشور ما ایران داشته باشد؛ اما زیر ساخت های لازم  برای آن هنوز کامل نشده است.  به طور مثال هیچ آزمایشگاهی که بتواند  شاخصه‌های این محصول را در خراسان بسنجد هنوز وجود ندارد، به همین دلیل پسته ها به کرمان فرستاده می شوند تا در این استان از لحاظ شاخصه های سلامتی، سنجیده شوند. برای افزایش هدفمند صادرات پسته، نیاز است تا توجه بیش تری به آماده سازی زیر ساخت ها شود.

صادرات محصولات غیر نفتی

برای تغییر وضعیت اقتصادی لازم است تا توجه بیش تری به محصولات صادراتی غیر نفتی کشور شود.

پسته یکی از همین محصولات است که اگر توجه کافی به صادر کردن این محصول شود، می توان به کمک صادرات پسته به نقاط مثبت بسیاری در اقتصاد دست پیدا کرد.