کتاب آموزش صادرات و واردات

اگر به دنبال منابعی معتبر برای آموزش در حوزه واردات و صادرات هستید، می توانید این مقاله را تا به انتها مطالعه کرده و از فایل هایی که آورده می شود، حداکثر استفاده را نمایید.
در ادامه همراه ما باشید.

مراحل صادرات به صورت کلی

بازاریابی یکی از اولین مراحل در انجام فعالیت های صادراتی است. بازاریابی بدین معناست که از نحوه ورود به بازارهای خارجی با مذاکره با خریداران با خبر شویم. از راه های دیگری که می توانیم با استفاده از آن از نحوه ورود به بازارهای خارجی مطلع شویم، استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی، تماس با رایزنان بازرگانی در سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی و همچنین استعلام از موسسات بین المللی و مراکزی می باشد.
کسب مجوز صدور از ارگان ها و سازمان های ذی ربط
پس از بازاریابی صادر کننده باید مجوز صدور کالا را وزارت خانه های مرتبط باز پس بگیرد. البته صادر کردن مجوز تنها برای برخی از کالاها انجام می شود.
تعیین قیمت
قیمت کالاهای صادراتی توسط کمیسیون نرخ گذاری مشخص می شود. این کمیسیون از نمایندگان وزارت بازرگانی، سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت صنایع و معادن، گمرک جهموری اسلامی ایران و بانک مرکزی تشکیل شده است.
صدور پیش فاکتور
صادرکننده باید پروفرما یا پیش فاکتور را که حاوی مشخصات کالا و فروشنده آن است برای خریدار ارسال نماید.
تهیه، تدارک و بسته بندی
صادرکننده در این مرحله باید کالا را تهیه و مطابق با توافق به عمل آمده بسته بندی نماید.
دریافت گواهی بازرسی کالا
این گواهی که معمولاً مورد درخواست خریدار است توسط موسساتی که موارد توافق طرفین قرار گرفته است صادر می شود.
صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا
صادر کنندگان در این مرحله فاکتورهای فروش کالا را صادر کرده و به تایید اتاق بازرگانی می رسانند. پس از این مرحله، گواهی مبدا کالا صادر خواهد شد.
سپردن پیمان یا تعهد ارزی
صادرکننده با ارائه مدارک لازم از جمله قیمت مصوب کمیسیون نرخ گذاری باید پیمان ارزی به بانک (اداره تهاتر و امور صادراتی) بسپارد. در حال حاضر که شرایط صادرات سهل تر شده است به جای پیمان ارزی، صادرکننده یک ورقه تعهد ارزی از بانک دریافت و پس از امضای آن متعهد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات می شود.
عقد قرارداد حمل و بیمه
برای حمل و نقل با یکی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات قراردادی را می بندند.
اظهار کالا به گمرک
در هنگام اظهار کالا به گمرک جواز خروج کالا از گمرک صادر شده و سپس کالا به خارج صادر خواهد شد.
ارسال کالا
صادرکننده جواز خروجی را به شرکت حمل و نقل تحویل می دهد و شرکت مزبور براساس آن بارنامه حمل صادر و کالا را از گمرک بارگیری و به مقصد حمل می کند.

دریافت واریزنامه یا تصدیق صدور

اگر کالا به صورت گشایش اعتبار اسنادی صادر شده باشد صادرکننده می تواند با ارائه اسناد حمل به بانک طرف حساب مراجعه و معادل ریالی مبلغ ارزی گشایش شده را به نرخ تعیین شده دریافت و گواهییا تصدیق صدور اخذ نماید اما اگر به صورت امانی بخواهد صادر کند، صادرکننده کالای خود را به کشورهای موردنظر حمل می نماید و در مهلت تعیین شده به فروش می رساند و ارز حاصل از فروش را به کشور باز می گرداند و گواهی صدور دریافت می کند.
در این قسمت می توانید فایلی را که در اتاق بازرگانی تدوین شده دانلود نمایید. این فایل با نام راﻫﻨﻤﺎی آﻏﺎزﻓﻌﺎﻟﯿﺖﺻﺎدرات تنظیم شده است.
از این قسمت می توانید آن را دانلود کنید.
در این فایل در مورد بازاریابی، تعرفه و حمل و نقل و تسهیلات صادرات، مطالبی آموزشی آورده شده است.
در خصوص منابع آموزشی برای واردات و صادرات می توانیم کتاب واردات و صادرات، نوشته شده توسط جان جی کاپلا را نیز به شما معرفی نماییم.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --