ایران و روسیه و منطقه آزاد تجاری بین دو کشور
در این مطلب در مورد تصمیم جدید روسیه گفت و گو خواهیم کرد.
این تصمیم مبتنی بر ایجاد منطقه آزاد بین ایران و روسیه می باشد که در ادامه جزییات آن را بررسی خواهیم کرد.
روسیه به دنبال طرح آزمایشی منطقه آزاد تجاری با ایران
الکسی گروزدف معاون وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد: به دنبال آغاز مذاکرات برای اجرای طرح آزمایشی ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران هستیم.
در حال حاضر روسیه در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیایی در حال مذاکره با ایران برای آغاز اجرای طرح آزمایشی طرح تعرفه‌های ترجیحی با ایران است.
این مقام روس تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست مذاکرات در این باره در حالت کلاسیک خود انجام نمی‌شود.
جزییات نحوه اجرایی شدن طرح
در ماه سپتامبر قرار است گزارش مفصلی از امضای پیمان منطقه آزاد تجاری با 12 کشور آماده شود: ایران، مصر، اسرائیل، هند،چین،اندونزی، کامبوجیا، جمهوری کره، ونزوئلا، نیکاراگوآ، پرو و شیلی. در وزارت رشد اقتصادی گفته شد که موضوع امضای پیمان تجارت آزاد بطور منظم از سوی شرکای تجاری روسیه تحت شرایط متفاوتی از جمله در سطح کمیسیون های دو جانبه بین الدول مطرح می شود.
مناقعی که ایران پس از اجرایی شدن قرارداد انتظارش را خواهد داشت
با امضای چنین قراردادی و اجرایی شدن آن ممکن است بین منافع دو دولت همگرایی به وجود بیاید؛ زیرا موجب تغییر شرایط دسترسی به بازارهای کشورها می شود، عوارض گمرکی لغو می شوند و شمار محدویت ها در رابطه با کالاها و مالیات و هزینه ها کاهش می یابند.
پس باید انتظار داشته باشیم این قرار داد بتواند نه فقط منافع کنونی بلکه منافع استراتژیکی تجارت و اقتصاد ملی را هم تامین نماید.
روسیه چگونه تصمیم گیری می کند
بدین منظور، روسیه به ارزیابی و محاسبه سود و ضرر اینگونه قراردادها خواهد پرداخت و قصد دارد گزینه های متفاوت اجرای این برنامه ها وابسته به همگرایی احتمالی اقتصادی و وجود قرارداد مشابهی در نزد هر یک از کشورها — شرکای اتحادیه اقتصادی اورآسیا — را بررسی کند.
روسیه مانند کشورهای ارمنستان، بلاروسی، قزاقستان و قرقیزستان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیاست. این امر روسیه را تا حدی موظف می کند منافع تمام کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا را درنظر بگیرد.

گروزدف ادامه داد: اجرای طرح تعرفه‌های ترجیحی یکی از برنامه‌هایی بود که از ابتدای مذاکرات با ایران مورد توجه دوطرف قرار گرفته است و احتمالاً در فاز نخست شامل 200 الی 300 کالای مورد علاقه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی خواهد شد.

این مقام روس ادامه داد: تمایل ایران به واردات محصولات کشاورزی و کالاهای مرتبط با بخش مهندسی است اما از طرف دیگر اتحادیه اقتصادی اوراسیایی تمایل دارد تعداد زیادی از محصولات خود و کالاهای مورد نیاز خود را در این طرح جای دهد.

وی پیش‌بینی کرد توافق اولیه برای اجرای آزمایشی طرح تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیایی طی سال جاری امضا شود.