ششصد و هفتاد و نه میلیون دلار کالا از مبادی گمرکی آذربایجان شرقی صادر شد

ناظر گمرکی آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک تبریز اعلام کرد: در هشت ماه امسال افزون بر ۸۱۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۶۷۹ میلیون دلار از طریق مبادی گمرکی استان صادرشده است . علی اصغر عباس زاده روز شنبه گفت: صادرات کالا از مبادی گمرکی استان در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی افزایش ۹ درصدی و از نظر ارزش، کاهش ۲ درصدی را نشان می دهد. وی عمده اقلام صادراتی از طریق مبادی کمرگی استان را شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، میوه، پوست مرکبات، سوخت های معدنی، روغن های معدنی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، غلات، آرد نشاسته، قند و شکر و شرینی ، شیشه و مصنوعات شیشه ای، چدن و آهن و فولاد برشمرد . وی گفت: این کالاها به بیش از ۸۹ کشور از جمله عراق، ترکیه، گرجستان، افغانستان، ارمنستان، ایتالیا ، اسپانیا، بلغارستان، پاکستان ، امارات متحده عربی و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

عباس زاده همچنین از واردات افزون بر ۳۳۷ تن کالا به ارزش بیش از ۷۶۱ میلیون دلار از طریق مبادی گمرکی استان آذربایجان شرقی در هشت ماهه امسال خبر داد و اضافه کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲ درصد و از نظر ارزش ۱۳ درصد افزایش نشان می دهد. وی عمده کالاهای وارداتی از این مبادی گمرکی استان را شامل توتون و تنباکو، چوب و اشیای چوبی، کاغذ و مقوا، دستگاه های برقی و صوتی و تصویری، مصنوعات ساخته شده از آهن، چدن و فولاد ، الیاف مصنوعی عنوان کرد.

عباس زاده گفت: این کالاها از ۵۶ کشور از جمله ترکیه، چین، آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، جمهوری کره، ارمنستان، ژاپن، لهستان، گرجستان و سوئد پس از انجام تشریفات گمرکی وارد کشور شده است. وی درآمد وصولی گمرک های استان در هشت ماهه امسال را ۴ هزار و ۷۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۱۹ درصدی برخوردار است.