در حالیکه کیوی و انار جزو میوه‌های صادراتی هستند که سالانه ارزآوری بالایی برای کشور دارند، امسال در کنار صادرات رسمی، حدود 56 هزار و 616 کیلوگرم آن‌ به صورت قاچاق صادر شد که برگشت خورد و در فهرست واردات کشور ثبت شد.

صادرات قاچاقی میوه

طی هشت ماهه نخست امسال 18 تن و 476 کیلوگرم انار تازه از منطقه آزاد اروند خرمشهر از طریق کویت به ارزش 10 هزار و 531 دلار در کنار 38 تن و 140 کیلوگرم کیوی تازه از طریق ترکیه و مرز بازرگان به ارزش 39 هزار و 140 دلار به کشور وارد شد که مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت کشاورزی در این باره به ایسنا گفت: این آمار ثبت شده ارتباطی به واردات انار و کیفی ندارد، چراکه این محموله جزو صادرات قاچاقی بوده‌اند که بدون مجوز به کشورهای مختلف صادر شده و برگشت خورده‌اند. این در حالی است که این میوه‌های طی سال‌های اخیر صادر شده‌اند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ابوالقاسم حسن پور با بیان اینکه کیوی و انار ایران جزو میوه‌های صادراتی با کیفیتی است که به کشورهای مختلف اروپایی صادر می‌شود، گفت: تنها مشکل محموله‌های برگشت خورده اخذ نکردن مجوزهای لازم از وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های نظارتی و صادرات از مبادی غیررسمی بوده است.

البته آمارهای رسمی موجود نشان می‌دهد که طی هشت ماهه نخست امسال بالغ بر 1680 تن انار تازه به ارزش یک میلیون و 462 هزار و 590 دلار به 17 کشور مختلف در کنار  42 هزار و 515 تن کیوی به 23 کشور مختلف به ارزش 17 میلیون و 477 هزار و 621 دلار صادر شده است که تعدد و تنوع مشتریان این میوه‌ها از قاره‌های مختلف جهان نشان دهنده کیفیت محصول ایرانی است و جالب تر اینکه چرا با وجود داشتن مجوز و حتی برخورداری از مشوق‌های و تسهیلات صادراتی، صادرات این محموله‌ها به صورت قاچاق صورت گرفته است؟