چرا ترامپ عربستان سعودی را به عنوان اولین مقصدش انتخاب کرد؟

شاید برای بسیاری از شما دوستان این سوال پیش آمده باشد که آیا کشور مهم تری مثل انگلیس، ژاپن یا چین مقصد بهتری برای ترامپ نبود؟

در این نوشتار سعی می کنم به طور خلاصه این سفر را از نظر اقتصادی بررسی کنم.

در ابتدا بهتر است به سال 1971 برگردیم که ریشه های روابط عربستان با آمریکا به آن سال ها بر می گردد. در این سال توافق برتون ودز توسط ریاست جمهوری وقت آمریکا نیکسون لغو شد و این بدان معنی بود که دیگر دلار به وسیله طلا پشتیبانی نخواهد شد و ارزش دلار آمریکا شروع به سقوط کرد. در آن سال ها کشورهای زیادی از جمله ایران به دنبال ارز جایگزین مثل دلار اوپک شدند که با واکنش جدی آمریکا مواجه شدند و برخی کشورها نیز در فاصله چند سال سقوط کردند. در آن سال آمریکا با عربستان مذاکرات مفصل و مخفیانه ای انجام داد و در مقابل حمایت از خاندان سعودی در قدرت، از آن ها خواست که نفت را فقط در مقابل دلار بفروشند. با توجه به این که عربستان بزرگتریت تولید کننده نفت در جهان بود و هیچ کالایی مانند نفت از حجم مبادله بالایی در جهان برخوردار نبود، این بزرگترین معامله تاریخ شد، معامله ای سرنوشت ساز برای کل جهان زیرا توانست کمک کند که آمریکا هژمونی دلاری خود را بر جهان مسلط سازد. از طرف دیگر کشورهای دیگر شروع به استفاده از دلار به عنوان ارز پشتیبان برای کشور خود کردند و آمریکا توانست از آن سال با چاپ اسکناس و صادر کردن آن به دیگر کشورها به ثروت عظیمی برسد. از آن سال کشورهای زیادی مثل چین، ژاپن، عربستان و… بزرگترین سرمایه گذاران در اوراق قرضه آمریکا تبدیل شدند. البته ادامه این سرمایه گذاری در صورتی که می دانند آمریکا قادر به بازپرداخت بدهی خود نیست، در مقاله ای در آینده بررسی خواهم کرد.

خاندان سعودی و اسرائیل به درستی می دانند که بدون کمک و حمایت آمریکا دوام نخواهند آورد و از طرفی بیش از 800 میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا را در دست دارند. پس با این قرارداد تسلیحاتی قصد کمک به ارزش دلار را دارند. در این شرایطی که آمریکا نیز از اوضاع اقتصادی مناسبی برخوردار نیست(در مقالات بعدی توضیح خواهم داد) و کشورهای زیادی به دنبال سواپ ارزی هستند، عربستان و اسرائیل بهترین شرکای راهبردی آمریکا خواهند بود زیرا حیات سیاسی اقتصادی آن ها کاملا وابسته به آمریکا است.

در آخر این نکته را مطرح کنم که برای آمریکا مهم ترین مسئله امنیت ملی و سیاست بین المللی اش اطمینان از استفاده دلار آمریکا توسط دیگر کشورها برای مبادلات بین المللی و همچنین ارز ذخیره است و اگر روزی این هژمونی از بین برود دیگر کشوری به نام ایالات متحده وجود نخواهد داشت و به کشورهای متعددی تقسیم خواهد شد. در مقالات آینده سعی می کنم مطالبی در مورد ظهور و سقوط امپراتوری های بزرگ جهان نیز از منظر اقتصادی با شما مطرح کنم.

نویسنده: پیمان شوریابی ، تحلیل گر کسب و کار