اقدامات جدی در جهت کاهش واردات کالای قاچاق، از تجمیع عوارض تا ورود تکنولوژی

در این خبر قصد داریم در رابطه با اقدامات انجام شده در جهت کاهش واردات کالای قاچاق به کشور صحبت کنیم.

از دستگاه های کشف کننده کالای قاچاق تا ماهواره ها و بسیاری از تکنولوژی های دیگر قرار است از واردات کالاهای قاچاق جلوگیری کنند.

با کاهش واردات کالای قاچاق به کشور نه تنها صدمات کم  تری به اقتصاد کشورمان وارد خواهد شد؛ بلکه بسیاری از خطرات و زیان های احتمالی در نتیجه واردات کالای های ناسالم هم کاهش می باید.

افزایش توانمندی ها

رییس کل گمرک ایران  مسعود کرباسچیان: توانمندی های دستگاه های کشف کالای قاچاق در حال افزایش است و در حال رایزنی با مجلس هستیم تا معافیت ها و عوارض را تجمیع کنیم.

این اقدام بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبنی بر این که ضروری است تجهیزاتی با سرعت بالا جهت کشف کالای قاچاق فراهم شود، انجام خواهد شد.

اقدامات انجام شده در جهت کشف کالای  قاچاق

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه نخستین دستگاه پُرسرعت کاشف کالای قاچاق ۱۰ روز پیش به کشور وارد شده است، افزود: در راستای ارتقاء تجهیزات کاشف، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع برای ساخت ایکس ری های کامیونی اعلام آمادگی کردند که قرارداد ساخت ۵ دستگاه ایکس ریکامیونی میان گمرک و وزارت دفاع منعقد شد.

وزارت راه و شهرسازی نیز نسبت به خرید دو دستگاه ایکس ری کامیونی جهت مقابله با کالای قاچاق اقدام کرده است.

استفاده از تکنولوژی های ردیابی مانند ماهواره و جی پی اس ها هم می تواند برای مقابله با کالای قاچاق انتخاب بسیار مناسبی باشد که هم اکنون در حال اجرا و پیاده سازی است.

پلمپ الکترونیک هم نوع دیگری از تجهیزات گمرک است که برای مقابله با کالای قاچاق مورد استفاده قرار می گیرد.

این پلمپ هوشمند بوده و مجهز به آر اف آی دی است تا بتواند مشخصات کامل نوع کالا را ظبط نماید.

همکاری قوه های دیگر با گمرک

کرباسیان همچنین از همکاری خوب گمرک با ناجا خبر داد و افزود: گلوگاه‌ها و ایستگاه‌های ناجا مجهز بوده و دسترسی به تمام اطلاعات گمرک برای مقابله با ورود کالای قاچاق صورت می‌گیرد.

برخی اصلاحات دیگر گمرک

علاوه بر استفاده از دستگاه ها وتکنولوژی های جدید، برخی اصلاحات در قوانین گمرک هم می تواند قاچاق را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، در حدود ۳۳ نوع عوارض علاوه بر حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات ارزش افزوده از واردات اخذ می‌شود که این رقم زیادی است از اینرو باید برای به صرفه‌تر شدن واردات رسمی برای در مقابل کالای قاچاق اقداماتی صورت بگیرد.

کرباسیان با بیان اینکه مقررات فعلی قیمت تمام شده کالای وارداتی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: قیمت تمام شده یک دلار برای هر کالای وارداتی با اخذ عوارض و تعرفه‌های بسیار بالغ بر ۹ هزار تومان می‌شود؛ در حالی که قاچاق ارزان‌تر تمام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید روند مقابله با قاچاق باید به گونه ای باشد که ریسک قاچاق به مراتب بیشتر از واردات رسمی باشد، گفت:

در حال حاضر جذابیت‌های قاچاق زیاد بوده از این رو ارز به سمت قاچاق هدایت شده و عایدی دولت از واردات رسمی نیز از بین می‌رود.

تجمیع عوارض گمرکی هم یکی دیگر از مسائل مهمی است که در دست بررسی است.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به ۶۵ نوع معافیت گمرکی، افزود:

در بحث معافیت ها ما ۶۵ نوع معافیت داریم که این خود به هم زدن توازن قیمت ها منجر می شود. وی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که قیمت ها و تعرفه ها به حد واقعی خود رسیده و تعرفه نیز طبق قانون برنامه ششم توسعه با مکانیزم تعرفه لحاظ شود.