فرصتهای صادراتی ایران موضوع این مقاله بوده و حاوی اطلاعات مفید و با ارزشی در ارتباط با تجارت و گسترش بازارهای صادراتی ایران با چهار کشور همسایه شامل : روسیه ، ترکیه ، عراق و قطر می باشد که عینا حضورتان تقدیم  می گردد.

قطر، عراق، ترکیه و روسیه کشورهایی هستند که این روزها در فهرست همکاری‌های مشترک با ایران به طور ویژه گنجانده شده‌اند.کشورهایی که ایران با آنها همکاری‌های مختلفی از جمله خدمات فنی و مهندسی، ‌صادرات و واردات کالا و سایر موارد را دارد اما حجم تجارت با کشورهای یاد شده محدود بود. حال در دولت یازدهم این رویه تغییر کرده و فضای همکاری‌ها بیش از گذشته وسعت پیدا کرده است به گونه‌ای که عالی‌ترین مقام کشورهای منطقه نیز خواهان گسترش مبادلات تجاری با ایران شده‌اند و می‌خواهند خلأ سال‌های گذشته را پر کنند. یکی از دلایلی که باعث شد روند تجارت با کشورهای همسایه محدود شود تحریم‌ها بود . . . .

حال با بهبود شرایط و پیشنهادات همکاری از سوی کشورهای اروپایی، همسایگان ایران نیز برای توسعه روابط پیشقدم شده‌‌اند و مسئولان کشورمان هم از هر گونه گسترش روابط و جذب سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنند و این روند به گونه‌ای بوده است که زمزمه تغییر سیاست‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی شنیده می‌شود. دولت یازدهم برای تسهیل سرمایه گذاری ‌سرمایه‌گذاران خارجی می‌خواهد شرایطی را فراهم کند که ضمن کاهش بوروکراسی، فضا برای حضور و تضمین سرمایه هایشان افزایش پیدا کند. شاید اجازه سرمایه‌گذاری صددرصدی در مناطق آزاد که چندی پیش دبیر شورای عالی مناطق آزاد عنوان کرد یکی از گام‌هایی باشد که دولت برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کرده است. بر این اساس درسرزمین اصلی هم برای جذب سرمایه‌های خارجی برنامه‌های مختلفی در حال طراحی است. در این باره محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت معتقد است اولویت ایران در موضوع سرمایه‌گذاری خارجی تقویت و توسعه روابط با کشورهای همسایه است. اگر کشورهای همسایه از پتانسیل یکدیگر استفاده کنند قطعاً روند توسعه یافتگی آنها افزایش بیشتری خواهد داشت. با وحدت و صمیمیت بیشتر بین کشورهای همسایه می‌توان جلوی حرکت‌های تند را در منطقه گرفت و در تحکیم روابط برادرانه بین دوکشور گام برداریم.

      توسعه همکاری ‌های اقتصادی با کشورهای ثروتمند

یکی از کشورهایی که ایران به دنبال سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌های آنها است قطر است. قطر کشوری است که در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌ و آن‌گونه که مجله فوربس اعلام کرده ثروتمندترین کشور جهان است. همچنین قطر سومین کشور دارنده ذخایر گاز پس از روسیه و ایران است. یکی از کارهایی که در اولویت همکاری با قطر وجود دارد عملیاتی شدن توافقنامه‌های تجاری وصنعتی گذشته بین دو کشور است. همچنین برقراری خط مستقیم کشتیرانی وخطوط هوایی، ایجاد مناطق آزاد تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، گسترش توریسم، ایجاد بانک و تسهیل در صدور روادید تجاری برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هر دو کشور از جمله زمینه‌های همکاری است که اخیراً ایران و قطر در مورد آن مذاکره داشتند و خوشبختانه نتایج مثبتی اتخاذ شده است. مسئولان کشورمان نیز پیشنهاد دادند که حداقل 2 بانک در دو کشور برای شروع و توسعه همکاری‌ها مشخص شود، چرا که این ابزار بانکی جهت سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیاز است. در این میان بخش خصوصی دو کشور هم قرار است در بخش‌های صنعت همچون فولاد، سیمان، مس، پتروشیمی صنایع غذایی و خودرو همکاری‌های خوبی را آغاز کنند.

  ایران و ترکیه دو بازیگر بزرگ منطقه هستند

توسعه روابط با ترکیه نیز این روزها اهمیت قابل توجهی یافته است به گونه‌ای که دو کشور رسیدن به رقم 30 میلیارد دلار در مناسبات اقتصادی را هدف‌گذاری کرده‌اند. ایران در حالی خواستار گسترش روابط تجاری خود با ترکیه شده است که این کشور نیز نقش کشورمان را در منطقه بسیار پررنگ می‌داند. یکی از مقامات عالی ترکیه(«جودت ییلماز» وزیر توسعه و عمران ترکیه)در این باره گفته است: ایران و ترکیه دو بازیگر بزرگ منطقه هستند. از نظر جمعیت دو کشور 150 میلیون نفر جمعیت دارند، درآمدهای ملی دو کشور بسیار بالاست و اگر مناسبات اقتصادی دو کشور افزایش یابد کل منطقه از این توسعه بهره‌مند خواهند شد. لذا همه ما برای تحقق این هدف باید کمک کنیم.

  توسعه صادرات غیر نفتی به روسیه

کشور دیگر منطقه روسیه است. بر این اساس ایجاد تعرفه ترجیهی در برخی کالاها، صدور ضمانت‌نامه صادراتی، نحوه انتقال پول و صدور ویزا برای بازرگانان از سرفصل‌های جدید توافق‌های ایران با روسیه است. حجم صادرات روسیه در سال 2013 بالای 500میلیارد دلار بوده و واردات آن چیزی حدود 300 میلیارد دلار است که برای کشورهای اروپایی و امریکایی بازار بزرگی محسوب می‌شود؛ اکنون این ظرفیت برای ایران هم ایجاد شده است. بر این اساس کشور روسیه به واردات کالاهای مختلفی نیاز دارد که ایران با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی خود می‌تواند نقش مؤثری در تأمین این نیازها  داشته باشد. روسیه سالانه 40 میلیارد دلار واردات خودرو، 36میلیارد دلار حجم واردات تجهیزات برقی، 14میلیارد دلار واردات دارو، 11 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و پلاستیکی، 7/6میلیارد دلار واردات انواع محصولات پروتئینی، 2/6میلیارد دلار واردات میوه، 6/4 میلیارد دلار واردات انواع کفش، 4میلیارد دلار واردات مواد غذایی، تخم مرغ و عسل و 6/4 میلیارد دلار واردات مبلمان و کالاهای برقی دارد بنابراین ایران می‌تواند در زمینه‌های یاد شده صادرات خوبی به روسیه داشته باشد. آنچه این روزها بین دو کشور به توافق رسیده هموار‌کردن بستر ورود بخش خصوصی به بازار روسیه است چرا که طرفین اعتقاد دارند باید توازنی در تجارت کالاهای غیرنفتی داشته باشند. پیش از این تراز تجاری ما در این زمینه با روسیه منفی بود. ایجاد شبکه بانکی مشترک هم دیگر موردی بود که دو کشور بر سر آن به توافق رسیدند.

  مبادلات با عراق به 30 میلیارد دلار می‌رسد

امضای توافقنامه جامع تجاری ایران و عراق هم این روزها خبرساز شده است. از آنجا که روابط با کشور همسایه عراق قرار است احیا شود شاید نخستین نکته مهم در آن امضای سریع توافقنامه یاد شده است. با امضای این توافقنامه حجم تجارت دو کشور افزایش خواهد یافت و می‌تواند حجم مبادلات را از 6 میلیارد دلار کنونی به 30میلیارد دلار در آینده برساند. ایران با عراق رابطه دیرینه تاریخی سیاسی و اقتصادی دارد اما به دلیل شرایط خاصی که در عراق حکمفرما شد میزان صادرات ایران به این کشور بسیار کاهش پیدا کرد. اکنون این کشور خواهان برگشت تاجران ایرانی شده است و در این زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در اولویت بیشتری قرار دارد. طرح توزیع اجناس با کیفیت و قیمت پایین در قالب عرضه مستقیم از طریق فروشگاه‌های پیشرفته پیشنهادی بود که دولت عراق به ایران داد و مسئولان کشورمان هم قول دادند چنین نمایشگاهی برپا شود. مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: ایران آمادگی ساخت و انتقال تجربیات برای ایجاد فروشگاه‌های پیشرفته در کشور عراق را دارد. همچنین تجار ایرانی آمادگی صادرات انواع کالاهای با‌کیفیت و قیمت مناسب برای عرضه در این فروشگاه‌ها را دارد

برچسب های مرتبط

صادرات به قطر ،