مراحل صادرات کالا در ایران

اگر شما هم به قصد دارید در آینده ای نزدیک به یک تاجر بزرگ تبدیل شوید، باید در رابطه با مراحل صادرات کالا اطلاعاتی را کسب نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا از مراحل صادرات کالا در ایران بیش تر بدانیم.

افزایش آگاهی

افرادی که در زمینه های مختلف علم و آگاهی بیش تری دارند، موفق تر خواهند بود. در این مورد هم به شما توصیه می کنیم سعی کنید قبل از ورود به هر کاری ابتدا دانش و آگاهی خود را بالا ببرید. به طور مثال می توانید ابتدا به مطالعه کتاب های مختلف در این زمینه بپردازید و یا از  پکیج های آموزش صادرات واردات استفاده کنید.

مراحل صادرات کالا-صادرات کالا-آموزش صادرات کالا

مراحل صادرات کالا در ایران

به صورت کلی مراحل مختلف صادرات کالا شامل موارد زیر می شود:

بازاریابی

صدور پروفرما( پیش فاکتور)

تهیه تدارک و بسته بندی

تعیین ارزش گمرکی

کسی مجوز از ارگان های زیربط

اظهارکالا

عقد قرارداد حمل و بیمه

اخذ گواهی بازرسی

صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا

ارسال کالا

بازاریابی حرفه ای یکی از پیش شرط های موفقیت در بازار بین المللی است؛ زیرا اگر با این مهارت آشنایی کافی نداشته باشید، نمی توانید محصول خود را به خوبی در بازار به فروش برسانید. برای انجام فعالیت های بازاریابی به صورت حرفه ای لازم است تحقیقات گسترده ای را از شرکت های رقیب و یا  سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی انجام دهید. علاوه بر این آشنایی با علم روز بازاریابی هم برای رسیدن به هدف می تواند بسیار موثر باشد.

صدور پیس فاکتور هم همان طور که از نام آن پیدا است شامل فرمی می شود که در آن مشخصات کالا به همراه تمامی اطلاعات مورد نیاز ذکر خواهد شد. برای صدور پیش فاکتور بی عیب و نقص لازم است در رابطه با شرایط و نحوه صدور آن اطلاعاتی را کسب نمایید.

بسته بندی کالا طبق نظر سازمان توسعه تجارت انجام خواهد شد که ممکن است برای کالاهای مختلف متفاوت باشد. به طور مثال اخیرا برای بسته بندی میوه های صادراتی شرایطی جدید اعلام شده است که لازم است تمامی صادرکنندگان نسبت به این شرایط آگاهی کامل را داشته باشند.

تعیین ارزش گمرکی، ارزش گمرکی عبارت است از کلیه هزینه هایی که از ابتدا برای خرید کالا صرف می شود، تا زمانی که کالا به اولین دفتر گمرکی برسد. جهت تعیین هزینه های گمرکی هم لازم است نسبت به آن ها آگاهی کامل را داشته باشیم.

جهت کسب اطلاعات از ارگان های مختلف باید، از سازمان مقررات صادرات و واردات اطلاعات لازم و کافی کسب گردد.

از مرحله اظهار کالا به گمرک هم کم کم اقدامات لازم جهت خروج کالا انجام می شود.

پیش شرایط شروع صادرات کالا

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که قبل از شروع صادرات کالا باید، صادر کننده شرایط لازم را داشته باشد. شرایط صادرکنندگان برای صادر کالا شامل نداشتن حساب معوقه ارزی، دارا بودن حساب جاری و داشتن کارت بازرگانی است.

انواع صادرات

به صورت کلی می توان گفت صادرات کالت به دو دسته تقسیم می شود که شامل صادرات قطعی و صادرات موقت می باشد.

مراحلی که در این مطلب به آن اشاره کردیم شامل صادرات قطعی کالا بود.