وضعیت صادرات مواد غذایی به عراق

رشد تعرفه واردات در عراق، صادرات محصولات غذایی ایران را کند کرد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: افزایش تعرفه‌های واردات کالا در عراق، روند صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به این کشور را کند کرد.

«کاوه زرگران» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: تا هفت ماه نخست پارسال صادرات محصولات غذایی و کشاورزی روندی رو به افزایش داشت اما بعد از مهرماه، روندی نزولی به خود گرفت. وی با بیان اینکه کشور عراق بازار اصلی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران به شمار می‌آید، گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات غذایی و کشاورزی، برای حضور در بازار عراق نیاز به تعامل‌ها و حمایت‌های سیاسی دولت دارد.

زرگران با بیان اینکه افزایش نرخ ارز بخشی از این کاهش صادرات را جبران کرده است، گفت: با اینکه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در ۱۱ ماه نخست پارسال کاهش یافت، افزایش نرخ ارز باعث شده ارزش صادرات این محصولات به عراق پوشش داده شود.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن پنج درصد به لحاظ وزنی و چهار درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است. وی اضافه کرد: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۹۶ در حالی به کشورهایی چون عراق، امارات، ویتنام، ترکمنستان، اسپانیا و تایلند کاهشی بوده که صادرات این گروه از محصولات غیرنفتی در این دوره به کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، هنگ کنگ، آلمان، ترکیه، روسیه و هند افزایش یافته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --