ترخیص خودرو و اعتراضات وارد کنندگان از گمرک!

در این مطلب در رابطه با اعتراضات برخی وارد کنندگان به گمرک صحبت خواهیم کرد.

این اعتراضات در حالی صورت گرفته که گمرک در آنها هیچ نقشی ندارد.

در ادامه همراه ما باشید تا از این اعتراضات بیشتر بدانیم.

مدیرکل گمرک شهید باهنر بندرعباس

این روزها شاهد اعتراض برخی واردکنندگان خودرو به انحصار طلبی در واردات خودرو و مشکلات مربوط به اظهار به دلیل اجباری شدن ثبت کد شناسایی خودرو (VIN)جهت ثبت سفارش خودرو توسط سازمان توسعه تجارت هستیم که توضیحاتی جهت شفاف‌سازی افکار عمومی ضروری است.

این روزها بازار واردات خودرو بسیار داغ است و با الکترونیکی شدن فرایندهای ثبت سفارش و اخذ مجوزها گویا مشکلاتی به وجود آمده است.

البته این مشکلات مربوط به وارد کنندگان است که اعتراضاتی را وارد کرده  اند؛ در ادامه همراه ما باشید تا از جزییات این خبرها بیشتربدانیم.

وارد کنندگان خودرو باید مجوز ثبت سفارش خود را در سامانه جامع امور گمرکی ثبت نمایند.

اما در سامانه جامع امور گمرکی ثبت سفارش آنها کامل (نوع کالا) دیده نمی‌شود که این مشکل مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد. با این وجود و با در نظر گرفتن روزهای پایانی سال با اخذ تعهد و قطع مرور زمان ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک صورت گرفته است.

البته علاوه بر مشکلات ثبت مجوزها، برخی وارد کنندگان هم اصلا هیچ مجوزی را اخذ نکرده اند در نتیجه نمی توانندکالاهای وارداتی را اظهار کنند و در نتیجه باز هم سازمان گمرک در این موضوع نقشی ندارد.

این گزارش حاکی است همچنین برخی از نمایندگی‌های خودروهای خارجی اقدام به پیش فروش خودرو کرده و با سررسید زمان تحویل به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق و عوارض گمرکی امکان ترخیص این خودروها را ندارند و سعی می‌کنند با مطرح کردن مشکل در ترخیص بدقولی‌ها و مشکلات مالی خود را اینگونه توجیه نمایند.