شایعه از وجود سم در هندوانه و گوجه فرنگی ایرانی و برگشت خوردن محصولات از عمان

این روزها مردم از خرید گوجه و به خصوص هندوانه خودداری می کنند؛ زیرا شایعه شده که در این محصولات سم وجود دارد.
سید رضا نورانی در این راستا می گوید:
بهتر است به جای شایع پراکنی ، اطلاع رسانی دقیق و شفاف انجام شود!
چرا عمان محصولات ایران را پس فرستاده است؟
دلیل اصلی برگشت محصولات از عمان عدم وجود گواهی عدم باقی مانده سموم است که به اشتباه با عنوان وجود سم در محصولات شایعه شده است.
بی اطلاعی از گواهیه های صادراتی
سید رضا نورانی، دلیل اصلی این مشکل را در عدم اطلاع صادرکنندگان از گواهیه های مورد نیاز در کشورهای عربی می دان. البته وزارت جهاد کشاورزی هم در اطلاع رسانی کوتاهی هایی را کرده است که جای تعجب دارد!
تناقض در مسئولیت ها
نورانی تصریح کرد: جالب‌تر اینکه وزارت جهاد کشاورزی به صادرکنندگان گفته است که صدور گواهی باید توسط وزارت بهداشت انجام شود در حالی که توزیع و مصرف کود و سم در بدنه این وزارتخانه اتفاق می‌افتد که باید مسئولیت آن را هم برعهده بگیرد.
اقدامات انجام شده جهت رفع مشکل
رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی به تقلای صادرکنندگان برای رفع این مشکل اشاره کرد و افزود: کار به جایی رسید که صادرکنندگان حرفه‌ای خود با استفاده از آزمایشگاه‌های مرجع محصولات خود را نمونه‌گیری و نتیجه آن را برای صدور گواهی بردند و تا حدی کار جلو رفته است اما باید مشکل اصولی حل شود.
به گزارش خبرنگار فارس، طی هفته گذشته اخباری مبنی بر برگشت خوردن هندوانه و گوجه فرنگی ایران از عمان به دلیل باقی مانده سموم در این محصولات منتشر شد که بازتاب خوبی برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای اطراف نداشت.
بهتر است قبل از بازتاب گسترده این گونه خبرها در بین مردم، اقدامات لازم انجام شود.
برای کسب اطلاعات کافی از گواهی های مورد نیاز در صادرات به کشورهای عربی به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید.