صادرات ۶۴ میلیون دلاری ماهیان یال اسبی از هرمزگان

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت : با صادرات دوهزار و ۴۹۰ تن ماهیان یال اسبی ظرف یکسال گذشته ، افزون بر ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ارز وارد این استان شد. سید پرویز محبی ؛ این میزان تولید وصادرات ماهیان یال اسبی را درهمسنجی با سال قبل ۳۰ درصد بیشترتوسط کشتی های اختصاصی صید ماهیان دانست.

وی با بیان اینکه ماهیان یال اسبی ارزش ویژه ای درصادرات و ارز آوری دارند، افزود: در حال حاضر تعداد ۱۰ فروند کشتی کلاس کیش به مدت چهارماه و همچنین ۱۱ فروند کشتی کلاس طبس نیزبه مدت ۴۵ روز در آبهای هرمزگان برای صید این آبزیان فعال است. ماهیان یال اسبی جز ماهی های با ارزش اقتصادی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان هستند و در استان هرمزگان صید این آبزیان ازآبان ماه هرسال شروع و اواخر اسفند ماه به پایان می رسد.

به علت نداشتن مصرف خوراکی ماهی یال اسبی درداخل کشور، این ماهی غیرمعقول به منظوراستفاده صنعتی و خوراکی به کشورهای جنوب شرقی آسیا بویژه کشورهای چین ، کره ،ژاپن و تایلند صادر می شود. ذخایر ماهی یال اسبی یکی از مهمترین منابع پروتئین دریایی است که در تمام آب های گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان پراکنش دارند و خلیج فارس و دریای عمان هم یکی از محل های بسیار مناسب صید این ماهی محسوب می شود.

ribbonfish3

ماهی یال اسبی جزو ماهیان غیر خوراکی و گونه های کمتر صید شده که بمنظور کاهش فشار بر ذخایر دیگر گونه های آبزی صید می شود که می تواند علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی به صیادان ، ارزآوری بسیاری خوبی برای کشور داشته باشد.