استخدام ترخیص کار گمرک

ما در این مطالب قصد داریم در رابطه با ترخیص کاری در گمرک با شما صحبت کنیم.

برای استخدام در این شغل لازم است یک سری نکات کلیدی را در رابطه با این موضوع بدانید، به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

استخدام ترخیص کار گمرک

استخدام ترخیص کار

دانش و اطلاعات کافی از ترخیص کار

ترخیص کاران قبل از آغاز به فعالیت در این شغل ابتدا باید در مورد آن اطلاعات لازم را کافی داشته باشند.

مهم ترین اطلاعاتی که در این حوزه به آن ها کمک خواهد کرد، اطلاعات مربوط به قوانین و بخش نامه های گمرکی می باشد. ما درادامه به این قوانین اشاره خواهیم کرد.

  1. بخشنامه گمرک ایران در خصوص شرایط و نحوه ورود و ترخیص کالاهای مسافری و لوازم شخصی افراد مقیم و هدیه و سوغات

تمامی مسافران ایرانی و غیر ایرانی می توانند هر سال یک بار می توانند کالاهایی با ارزش 80 دلار را به صورت مسافری و معاف از پرداخت مالیات و با پرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی وارد و ترخیص نمایند. البته این کالاها باید با فهرست کالاهای مسافری اعلام شده از سوی وزارت بازرگانی مطابقت داشته و کالاهای ممنوع الورود نباشند.

مواد اولیه و قطعات و لوازم فنی برای واحدهای تولیدی توسط مسافرین قابل ترخیص نمی باشد.

کالاهای وارده از مناطق سه گانه آزاد تجاری با رعایت سقف ارزشی کالاهای قابل ورود از این مناطق قابل ترخیص می باشد.

اسباب سفر و اشیا شخصی باید همراه مسافر بوده و یا در زمان توقف وی در خارج به موسسه حمل و نقل تحویل و بلافاصله یکماه قبل تا یکماه بعد از ورود مسافر به گمرک برسد.

  1. بخش نامه مربوط به واردات چمدانی تلفن های همراه

همه مسافرانی که وارد کشور می شوند و گوشی موبایلی را خریداری کرده اند، باید این گوشی تلفن همراه خود را به گمرک اظهار کرده و طبق واردات محصولات مسافری رویه را انجام دهند.

اگر مسارفان تلفن های همراه خود را اظهار نکنند، این تلفن امکان رجیستری نخواهد داشت و به همین دلیل عواقب آن بر عهده مسافر خواهد بود.

ارزش گذاری این کالاها براساس ارزش های ثبت شده در سامانه tsc می باشد.

  1. شرایط انجام تشریفات گمرکی ترخیص کالای اشخاص حقیقی

انجام تشریفات گمرکی ترخیص کالای اشخاص حقیقی صرفا از طیق خود شخص یا کارگزار گمرکی امکان پذیر بوده و شخص حقیقی نمی تواند برای ترخیص کالا نماینده معرفی نماید.

  1. کارگزار کیست

کارگزار کسی است که وکالت انجام تشریفات گمرکی را برای اشخاص دیگر به کار می گیرد.

حدود اختیارات وکیل باید به تفکیک در وکالت نامه رسمی که توسط موکل در فرم نمونه ارائه شده توسط گمرک ایران تنظیم می شود، مشخص گردد. کارگزان باید پروانه گمرکی داشته باشند و با داشتن این پروانه می توانند برای ترخیص کالا از تمامی گمرک های کشور اقدام نمایند.

تبصره ـ شرایط و دستورالعمل انتخاب، نحوه فعالیت و سایر امور مرتبط با این ماده در حدود مقررات این قانون در آیین نامه اجرائی تعیین می شود.

  1. مالیات بر ارزش افزوده کارگزاران و حق العمل کاران گمرک

به موجب قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات آنها به استثنای موارد معاف مصرح در ماده 12 این قانون با رعایت ترتیبات پیش بینی شده و دستوراعلمل های صادره، مشمول مالیات و عوارض می باشد.

در این چارچوب فعالیت حق العمل کاری از مصادیق ارائه خدمات محسوب و مشمول مالیات و عوارض می باشد.

بر این اساس مادامی که به موجب اسناد مدارک مثبته احراز گردد که فعالان اقتصادی با استفاده از خدمات حق العمل کاران اقدام به فعالیت ( واردات یا عرضه کالا) می نمایند، مالیات و عوارض پرداختی توسط حق العمل کار جهت واردات کالای متعلق به آمر به عنوان مالیات و عوارض پرداختی توسط آمر منظور خواهد گردید.

همچنین در مواردیکه حق العمکار به نیابت از آمر اقادام به عرضه کالا می نماید و آمر نیز در زمره مودین مشمول ثبت نام در این نظام باشد، حق العملکار مکلف به صدور صورتحساب و مطالبه و وصول مالیات و عوارض به نیابت از آمر خواهد بود.

بدیهی است حق العمل کاران مشمول ثبت نام در این نظام مالیاتی در کلیه موارد ( از جمله ارائه خدمات مرتبط با کالاهای معاف) مکلف به صدور صورتحساب و رعایت مقررات قانونی در قبال خدمات ارائه شده توسط خود نیز خواهند بود.

با عنایت به مراتب فوق و از آنجایی که فعالیت های حق العمل کاری از مصادیق جزء 7 بند ب ماده 96 قانون مالیات های مستقیم با اصلاحات مصوب 1380/11/27 می باشد که در اطلاعیه مرحله چهارم نظام مالیاتی صدرالاشاره فراخوان نشده اند، لذا حق العمل کاران با شخصیت حقیقی در صورتی که صرفا به فعایت حق العمل کاری اشتغال داشته باشند و واجد شرایط ثبت نام فراخوان های مراحل اول، دوم و سوم نباشند در حال حاضر به موجب اطلاعیه مرحله چهارم الزامی به ثبت نام و اتجام تکالیف مقرر در قانون مزبور را نخواهند داشت.

برای دریافت بخش نامه ها به صورت کامل می توانید به سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایید.