ثبت سفارش گمرکی

برای واردات کالا، ابتدا باید بتوانید سفارش خود را ثبت کنید. به همین دلیل ما در ادامه قصد داریم در مورد ثبت کالا در گمرک با شما صحبت کنیم.
در ادامه همراه ما باشید تا از این موضوع بیش تر بدانیم.

مراحل اداری در ثبت سفارش

از آن جایی که همه ما می دانیم طی کردن مراحل اداری بسیار وقت گیر و هزینه بر است. می توانید در این حوزه از برخی شرکت های ارائه دهنده این خدمات کمک بگیرید.
به صورت کلی خدمات این شرکت ها را جهت ثبت سفارش می توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی اقلام به صورت یک روزه.
دریافت مجوزهای وارداتی از سازمان غدا و دارو، سازمان انرژی اتمی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، سازمان قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات،تجهیزات پزشکی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان…
اخذ مجوز ورود و ترخیص از وزارت راه وترابری.
اخذ شناسه فروشنده از فیدا در سایت ثبت سفارش.
دریافت توکن.
انجام کلیه امور مربوط به اظهارحمل.
کلیه خدمات مربوط به امر بازرگانی.

ثبت سفارش واردات کالا در سامانه ثبت سفارش وزارت بازرگانی

به صورت کلی ثبت سفارش کالا را می توان ثبت ویژگی های آن به صورت دقیق می توان نامید.
این عمل را ثبت سفارش واردات می نامند که عبارت از ثبت کالا جهت واردات قطعی به کشور است.

در گذشته این عمل با مراجعه به سازمان مربوطه و پر کردن فرم های متعدد انجام می پذیرفته است. لذا سازمان توسعه تجارت جهت تسهیل و کنترل میزان واردات در سال ۱۳۸۷ اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان ” ثبتارش ” نموده است. این سامانه متمرکز تمامی ثبت سفارشات کالا را به صورت تمام الکترونیکی به متقاضیان ارائه می نماید. سامانه ثبتارش رسما در مورخ ۱۹/۰۳/۱۳۸۸ شروع به کار نمود. متقاضیان با مراجعه به این سایت اقدام به ثبت سفارش کالای مورد نظر خود جهت واردات به کشور می نمایند.
هدف این سامانه کنترل واردات بوده و خدمات ارائه شونده در آن شامل، ثبت، پیگیری، ویرایش و پرداخت می باشد. ارتباط تنگاتنگ این سیستم با نهادهای مرتبط از جمله بانک مرکزی، گمرک و اداره امور مالیاتی و … موجب شفاف سازی ورود کالا به کشور و ارائه آمار دقیق می باشد. همچنین اعمال قوانین مربوط به واردات کالا به روشی کاملا کارشناسانه و به روز انجام می پذیرد. علاوه بر کنترل و رصد واردات کالا دولت و اتاق های بازرگانی می توانند از درآمد حاصله از ثبت سفارش عوایدی داشته باشند.

مدارک لازم برای ثبت سفارش کالا در سایت ثبتارش

قبل از هر چیز اولین اقدام، دریاقت پیش فاکتور از شرکت خارجی یا فروشنده می باشد. شرکت بازرگانی واردات و صادرات و شرکت های وارداتی پس از مکاتبه و مذاکره با شرکت فروشنده خارجی و عقد قرارداد یک نسخه پیش فاکتور (Performa Invoice) دریافت می نمایند. متن پیش فاکتور منطبق با استانداردهای بین المللی شامل موارد زیر می باشد:

اطلاعات کامل فروشنده از جمله نشانی، شماره تلفن و فکس
اطلاعات کامل خریدار (نشانی، شماره تلفن و فکس)
تاریخ صدور پیش فاکتور و تاریخ اعتبار آن
مشخصات کامل کالا ( شرح کالا، قیمت واحد، مقدار، وزن، نوع بسته بندی و کد تعرفه گمرکی کالا منطبق با کدهای مندرج در کتاب قانون مقررات صادرات و واردات)
نام کشور ذینفع و کشور تولید کننده کالا
ارز مورد معامله و نحوه پرداخت آن به همراه شماره حساب فروشنده
ترم تحویل کالا منطبق بر قوانین اینکوترمز
محل بارگیری و تخلیه
گمرکات مبدأ و مقصد و مرزهای ورودی
درج شماره و نوع استاندارد در صورت لزوم
درپایان، پیش فاکتور موردنظر ممهور به مهر و امضای شرکت فروشنده معتبر می باشد.
تاجران پس از دریافت کد فیدا و اخذ پیش فاکتور می توانند سفارش خود را ثبت کنند.کد فیدایا شناسه فروشنده بیانگر یک کد ده رقمی می باشد که پس از ثبت اطلاعات شرکت مربوطه در سامانه ثبتارش دریافت میشود. این کد بیانگر رسمی بودن شرکت مذکور بوده و همچنین نشان می دهد که این شرکت در لیست شرکت های ممنوع المعامله نمی باشد.