صادرات سنگ

منحنی صادرات سنگ کشور این روزها در سراشیبی قرار دارد و با این که کشورمان ایران دارای منابع عظیمی از سنگ است؛ اما در بازار صادرات این محصول فعالیت چندانی ندارد.
شهرستان محلات دارای معادن عظیم سنگ است به نحوی که به عنوان پایتخت تولید و استخراج سنگ ایران شناخته می شود. ۶۰ درصد ذخایر سنگ تراورتن کشور در این شهرستان قرار دارد و همچنین ۱۲ درصد ذخایر تراورتن دنیا در محلات است.

صادرات سنگ

صادرات سنگ کوپ

به دلیل کیفیت منحصر به فرد معادن سنگ های محلات، برخی از آن ها ثبت جهانی شده اند. صادرات سنگ در این منطقه علاوه بر این که منجر به اشتغال زایی شده است، درآمدهای بسیاری را نیز برای کشور به ارمغان می آورد.
در شهرستان محلات بیش ترین منابع سنگ ایران وجود دارد. حدود 70 معدن سنگ فعال و 280 واحد سنگ فرآوری شده از پتانسیل های قوی در این منطقه محسوب می شوند؛ اما در سال های اخیر به دلیل کاهش فعالیت های عمرانی و مشکلات ساخت و ساز، این حوزه با مشکلات جدی مواجه شده است.

عوارض صادراتی و عدم حمایت دولیت

به گفته تولید کنندگان سنگ های صادراتی، از مشکلاتی که منجر به کاهش سنگ های صادراتی شده مالیات و ارزش افزوده کالا می باشد. این مشکلات به علاوه عدم حمایت دولت از این صنعت، نیز بر شدت این موضوع افزوده است.
در واقع برای حل کردن مشکلات این حوزه باید تلاش های گروهی انجام شود و یا فعالیت یک نفر نمی توان به جایی رسید.
ارائه تسهیلات لازم از سوی دولت و شناسایی بازارهای خارجی می توان تا مقدار بسیار زیادی برای حل کردن این مشکلات موثر واقع گردد.

صادرکنندگان سنگ ایران

سنگ صادراتی

خام فروشی سنگ

اکنون به دلیل وجود رکود در این حوزه مجبوریم خام فروشی کنیم و تا زمانی که خام فروشی ادامه داشته باشد، نمی توانیم از این رکود خارج شویم. در واقع برای خارج شدن از این رکود باید شرکت های خصوصی در این حوزه وارد شوند و یا دولت به اندازه لازم در این حوزه سرمایه گذاری نماید.

تا زمانی که نتوانیم سرمایه گذاری‌های لازم را در حوزه سنگ فراهم کنیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که این حوزه از رکود خارج شود، هر حوزه‌ ای برای پیشرفت نیاز به سرمایه گذاری دارد، از سوی دیگر با خام فروشی نیز نمی‌توان راه به جایی برد.

فقدان امنیت سرمایه‌گذاری در صنعت سنگ کشور به‌ دلیل وجود قوانین مغایر و دست و پاگیر، بخشی‌نگری و… به وجود آمده و اصلاح قانون مالیاتی، تامین منابع مالی، تامین ماشین‌آلات و تجهیزات به‌ روز و حذف موانع سرمایه‌گذاری و گمرکی، در این رابطه تا حد زیادی از مشکلات می کاهد.

فعالان صنعت سنگ ایران باید شرایطی را فراهم کنند تا با همفکری یکدیگر و حمایت بخش دولتی بتوانند به توسعه صادرات و افزایش سرمایه گذاری در این حوزه بپردازند، بخش خصوصی باید با ایجادیک تشکل فراگیر از فعالان سنگ، تدوین برنامه‌های اجرایی مناسب و ارتباط مستمر با سازمان نظام مهندسی معادن کشور، در راستای ارتقای دانش فنی به سمت توسعه صنعت سنگ و گسترش صادرات آن حرکت کند.

The last comment and 1 other comment(s) need to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برچسب های مرتبط

фото загрузка деревянных ящиков в контейнер ،