راه درست و موثر مبارزه با پولشویی

🔹 بانک مرکزی بسته‌ای از سیاست‌های صحیح مبارزه با پولشویی را از حدود دو هفته قبل آغاز کرده است که رئوس آن تقویت KYC و تحدید انتقالات بر خط تا زمان کامل شدن روند شناخت مشتری در این نوع انتقالات است.

🔹 این امر تا کنون صرفا در حد محدود شدن سقف تراکنش‌ها روی پوز و اجباری شدن ارسال رمز پویا روی کارت جلو رفته است و اساسا فقط انتقالات کارت محور را شامل می‌شود با این حال ناگهان صدای اعتراض بلند شده که “بانک مرکزی مردم را به معاملات پایاپای سوق می‌دهد!!!” در حالی که کوچکترین محدودیتی در حجم یا سرعت انتقال سایر روش‌های انتقال (ساتنا، چک رمزدار با تاکید بر چک به حساب مشتری، پایا،…) رخ نداده است.

❇️ حداقل آشنایی با عملیات بانکی حتی در کشورهای همسایه مانع از چنین اظهارنظرهای نگران‌کننده‌ای است.

🔹 ۱- حتی ضعیف‌ترین بانک ترک هم از ساختار شناخت مشتری دو سطحی مبتنی بر پیامک استفاده می‌کند.

🔹 ۲- در امارات ثبت معامله قانونا موکول به پرداخت وجه با چک تضمینی در وجه فروشنده است.

✅ در واقع آنچه در حال انجام است اولین گام‌های مبارزه با پولشویی است که حتی در محیط جغرافیایی خاورمیانه هم کاملا طبیعی است.
چه دلیلی دارد که به محض انجام این گام‌های اولیه چنین اعتراضات غیر فنی‌ای که ثمره‌ای به جز ایجاد نگرانی عمومی ندارد بلند می‌شود؟

🔷 مبارزه واقعی با پولشویی یعنی این دسته اقدامات نه اصرار بر تکمیل بندهای باقیمانده اکشن پلن FATF یا مصاحبه غیرفنی درباره پولشویی در ایران توسط وزیر محترم امور خارجه آن هم درست قبل از پلنری سرنوشت ساز بعدی.

The last comment and 1 other comment(s) need to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --