ابتدائاً درباره ی مزایا و نقاط مثبت کالاهای با کیفیت و خوب ایرانی در بازار عراق خواهیم گفت و بعد به شرکت ها و تولید کنندگان موفق ایرانی که کالاهایشان مورد رضایت مصرف کنندگان و تجار عراقی قرار دارد اشاره خواهیم کرد.

از سال 2010 میلادی که قوانین جدید و سختگیرانه گمرکات عراق هم در شمال و هم در جنوب به اجراء در آمد و ورود کالاهای ضعیف و بی کیفیت که قبل از آن از همه کشورهای دنیا از جمله ایران وارد عراق می شد متوقف شد و این امر باعث گردید که ورود بعضی از کالاهای ضعیف و بی کیفیت ایرانی نیز به عراق متوقف شود و این موضوع از یک جنبه بسیار مفید بود زیرا از آن سال تا کنون کالاهای با کیفیت و رقابتی ایران وارد بازار عراق می شود، کالاهایی که گواهی سلامت و کیفیت آنها توسط شرکت های بازرسی و کنترل کیفیت کالا نظیر SGS، BV، Cotecna و … صادر می شود و ورود این نوع کالاهای با کیفیت به بازار رقابتی عراق باعث اعتبار و ارزش تولیدات و محصولات ایرانی در نزد تجار و مصرف کننددگان عراقی شده است و از طرفی بعضی از آنها دارای قدرت رقابت پذیری با کالاهای مشابه خارجی می باشند و بیشترین اوج صادرات آن در 12 ساله اخیر در سال 2014 به مبلغ 6.140 میلیارد دلار کالای غیر نفتی، دلیل استقبال بازار عراق از آن­ها می­باشد که بنوعی اعتراف به کیفیت مناسب و قیمت رقابتی و ارزان آنها است.

مثلاً در صنعت کاشی و سرامیک بیشتر حجم صادرات آن در قبضه شرکت های ایرانی است و کاشی ایرانی با قیمت ارزان و طرحهای زیبا و کیفیت خوب بعد از کاشی اسپانیایی و ایتالیایی و چینی قرار دارد.(البته از نظر کیفیت و طرح و زیبایی در مرتبه چهارم است ولی  از لحاظ حجم در رتبه اول قرار دارد)

در زمینه صادرات سیمان، کارخانه سیمان شهرکرد در چهار محال و بختیاری و سیمان سامان غرب در کرمانشاه بهترین سیمانهای وارداتی به عراق هستند در عرصه ورق های گالوانیزه و سفید شرکت هفت الماس قزوین و فولاد کاشان بهترین مارک ها در عراق هستند.

در عرصه صادرات لوازم خانگی شرکت برفاب در چهار محال بختیاری برترین برند و مارک بعد از مارک های ژاپنی و کره ای و ایتالیایی در بغداد و جنوب عراق می باشند و با تنوع و کیفیت محصولات خود مشتریان عراقی را مشتاق خود کرده بنوعی که برای بعضی از محصولات آن بیش از 60% حاضرند اضافه بهاء نسبت به مارک های مشابه بپردازند.

consejos-para-exportar-a-asia

در عرصه محصولات شیرینی شکلات و کیک و بسکویت، شرکت شیرین عسل تبریز بهترین مارک بازار عراق در بین سایر مارک های مشابه خارجی است و در حدود 10 سال است که جایگاه خود را حفظ کرده و اساساً یک برند مشهور در عراق می باشد.

در عرصه صادرات کود اوره 46% پتروشیمی بیستون پر طرفدار ترین و با کیفیت ترین کود در عراق شناخته شده است در زمینه صادرات ماشین آلات صنعتی بهترین و ارزانترین خطوط سنگ شکن معدن، سنگ شکن های ایرانی است که با بیشترین کارایی و کمترین تعمیرات و کمترین سایش نسبت به خطوط خارجی موجود در عراق جای خود را درتمام عراق باز کرده و ماشین آلات سنگ شکن خارجی نظیر مارکهای اروپای شرقی و ترکیه همه آن­ها توسط صاحبان معادن از خط خارج شده و سنگ شکن های ایرانی جایگزین آنها شده است زیرا یک خط سنگ شکن ترکیه بیش از یک میلیون دلار قیمت دارد ولی یک خط ایرانی حدود 250.000 هزار دلار و کارآیی سنگ شکن ایرانی بالاتر و هزینه تعمیر و نگهداری آن کمتر و آسانتر است و سریع و ساده و ارزان به قطعات و خدمات آن دسترسی دارند.

و بسیاری دیگر از شرکت های کوچک و بزرگ ایرانی که ذکر نام آنها محتاج یک لیست بلند بالا می باشد.

حال که این مقدار درباره مزایای بعضی از کالاها و شرکت های موفق ایرانی گفته شد، لازم است که با نگاه نقادانه درباره ی معایب و نواقصات و مشکلات کالاهای ایرانی نیز گفته شود تا تولید کنندگان و صادر کنندگان دیگر که تا حال کالایی به عراق صادر نکرده اند و می خواهند اطلاعاتی درباره ی بازار عراق بدانند، عیوب کالای خودشان را بشناسند و بدانند که ذهنیت مردم عراق درباره ی بعضی از کالاهای ایرانی چیست و چگونه وارد بازار عراق بشوند که بازار عراق از کالای آنها استقبال بکند.

امّا صدور این همه کالای ایرانی به عراق که حتی شرکت های بازرسی و کنترل کیفیت کالا، گواهی سلامت و قبولی کیفیت آنها را صادر می کنند و به معنی آن نیست که این کالاها در اوج کیفیت برتر هستند و قابل رقابت با کشورهای صنعتی درجه یک و دو جهان در بازار عراق می باشند، بلکه به معنای مجاز بودن واردات آن به کشور عراق و براساس استانداردهای کشور عراق هستند و متأسفانه بعضی از کالاهای ایرانی، بعلل مختلف مانند ضعف در تکنولوژی، ضعف در طراحی، تحقیق، بسته بندی، اندازه ها و مقادیر، ضعف در ماشین آلات تولیدی و سایر موارد مختلف دیگر از کالای رقبا عقبتر هستند، مثلاً مرغ منجمد ایرانی که با گواهی بازرسی و کنترل کیفیت Cotecna یا SGS  وارد عراق می شود، قادر به ورود به بازار روسیه نیست، زیرا کشور روسیه دارای استانداردهای بالاتر از استاندارهای عراق است.

66360_399

به هر حال قضاوت اصلی همیشه با مصرف کنندگان کالا است و آنها ملاک اصلی قبولی و مردودی یک کالا هستند و نظر تجار و عمده فروشان و زنجیره پخش و توزیع کالا، منعکس کننده ی نظر مصرف کنندگان است و لیکن ذهنیت مردم عراق درباره ی کالاهای ایرانی یک ذهنیت کاملاً مثبت نیست و شاید علت اصلی آن هم موارد بسیار زیادی بوده که در گذشته ( قبل از سال 2010 ) و هنگامی که قوانین سختگیرانه گمرکی در عراق وجود نداشت و کالاهای ایرانی بی کیفیت به مقدار زیاد وارد عراق می­باشد و آن ها خاطره مصرف آن­ها را دارند و یا اینکه در مقایسه با کالاهای سایر کشورهای دیگر نظیر اروپایی، هندی، ترکیه، برزیل و اروپای شرقی و … متوجه آن شده اند و توقعات بیشتری را از کالای ایرانی برای آنها درست کرده است.

از جمله این ذهنیاتی که بازرگانان و مصرف کنندگان عراقی از کالاهای ایرانی دارند، موارد ذیل است:

  1. کالای ایرانی از نظر قیمت ارزان و گاهی متوسط است ( مثبت ).
  2. کالای ایرانی اکثر مواقع ازکالای چینی بهتر است ولی گاهی کالای چینی بهتر از ایرانی است (مثبت).
  3. کیفیت کالای ایرانی از اروپای شرقی و ترکیه پائینتر است (منفی).
  4. کیفیت کالای ایرانی در حد متوسط است ولی گاها بعضی از کالاهای ایرانی دارای کیفیت بالایی است ( مثبت – منفی ).
  5. کالای ایرانی بر عکس آنچه که ظاهرش می نماید و یا روی لیبل و بسته بندی در مورد آن گفته شده، نیست ( منفی ).
  6. اکثر  کالاهای ایرانی دارای کیفیت ثابتی نیستند و کیفیت آنها در نوسان است و به این دلیل زیاد قابل اعتماد نیستند.
  7. کالای ایرانی در اوائل کار تا موقعی که در بازار جا نیفتاده، کیفیت آن خوب است و لیکن همینکه بازار آن خوب شد قیمت آن گرانتر شده و به مرور زمان از کیفیت آن کاسته می شود و یا اینکه بعد از استقبال بازار از آن، بدون تغییر قیمت از کیفیت آن کاسته می شود و به تدریج و در طول زمان از مواد ارزانتر در تولید آن استفاده می شود.
  8. کالای ایرانی دارای بسته بندی ضعیف و غیر جذاب است و کارخانجات برای بسته بندی آن اهمیت زیادی قائل نیستند و آن را هزینه اضافی می دانند و بسته بندی ضعیف آن به این دلیل است که کالایی که تولید شده کالای با کیفیتی نیست.
  9. کالای ایرانی حتی استاندارد خودش را هم رعایت نمی کند.
  10. بعضی از کالاهای ایرانی با وجود کیفیت پائین باز هم از مشابه خارجی گرانتر است مانند مرغ منجمد که آنتی بیوتیک آن بالاتر از مرغ ترکیه است و این یک امتیاز منفی است و قیمتش نیز از قیمت مرغ ترکیه گرانتر است، در حالی که بر عکس، مرغ منجمد ترکیه ارزانتر و بهداشتی تر است و مرغ ترکیه با استفاده از خط 02که تمام اتوماتیک است تولید می شود ولی مرغ ایرانی از خط 01 که نیمه اتوماتیک است تولید می شود.
  11. کارخانه ایرانی بنا به سفارش تاجر عراقی از کیفیت کالای خودش کم می کند تا قیمت آن ارزانتر بشود، که این امر در اوائل کار برای تاجر عراق جواب می دهد و کارخانه موقتاً بازار خوبی دارد و سود می برد، ولی در این بین بعداً مارک و اعتبار کارخانه خراب می شود و به مروز زمان بعنوان تولید کننده کالای بد و بنجل در بازار معروف می شود و سپس با حضور کالای با کیفیت دیگر کشورها و یا حتی کالای ایرانی دیگر از بازار عراق حذف می شود، در حالی که شرکت های تولید کننده کشورهای اروپایی، کره ای و ترکیه، تحت هیچ شرایطی حتی پیشنهادهای وسوسه کننده تاجر عراقی حاضر به پائین آوردن کیفیت کالایشان نیستند حتی اگر با ورود کالای ارزانتر مجبور به خروج از بازار بشوند.
1 پاسخ
  1. Hawk گفته:

    Bueno aunque un poco tarde, cómo de costumbre, yo también te doy la bienvenida! Me alegra estés de vuelta y más que nada de que tus vacaciones hayan sido tan relajantes y detonnecsactes como deseabasBesos Bea

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --