نرخ ترخیص کالا از گمرک

امروز می خواهیم در رابطه با نرخ ترخیص کالا از گمرک با شما صحبت کنیم. برای ترخیص کالا از گمرک هزینه های متعددی وجود دارد که ممکن است وارد کنندگان و یا ترخیص کاران آماتور از این هزینه ها آگاهی نداشته باشند. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با این هزینه ها با و نحوه شفاف سازی آن ها از یک دیگر، با شما صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

تعرفه گمرکی: همان مبلغی است که گمرک به ازای واردات کالا از بازرگانان دریافت می کند تا در چرخه واردات توازن ایجاد شود.

تعرفه کالا به صورت کلی به دو روش محاسبه می شود:

در روش اول درصدی از ارزش کالا

در روش دوم واحدی از کالا را به عنوان حقوق ترخیص کالا دریافت می کنند.

نوعی تعرفه هم وجود دارد که به آن تعرفه مختلط می گویند، در این تعرفه هر دو تعرفه ارزشی و ثابت در نظر گرفته شده و هر کدام که مبلغ بیش تری داشته باشد، در نظر گرفه می شود.

البته برای ترخیص کالا از گمرک، علاوه بر نرخ ترخیص کالا هزینه های دیگری هم چون مالیات بر ارزش افزوده و عوارض هلال احمر نیز در نظر گرفته می شود.

به مجموعه این پرداختی ها برای ترخیص کالا هزینه های گمرکی گفته می شود.

تعرفه گمرکی

نرخ ترخیص کالا از گمرک

هزینه های قبل از ترخیص کالا

برخی از افراد گمان می کنند تنها هزینه ها برای ترخیص کالا وجود دارد، در حالی که این طور نیست و ممکن است گاهی اوقات نیز قبل از ترخیص کالا هزینه هایی وجود داشته باشد. به طور مثال یکی از واضح ترین آن ها تخلیه و یا انبار کردن کالا قبل از ترخیص است و یا اگر کالا برای اولین بار باشد که وارد کشور می شود، باید هزینه های مربوط به آزمایش و تایید اعتبار کالا را نیز در نظر بگیریم.

قبل از این که در رابطه با نرخ ترخیص کالا از گمرک با شما صحبت کنیم، لازم است در رابطه با برخی واژه های تخصصی در این حوزه بیش تر بدانیم.

سود بازرگانی

وجهی است که براساس قانون انحصار تجارت خارجی به موجب مصوبه هیئت محترم وزیران اخذ می شود، از لحاظ ماهیت با حقوق گمرکی تفاوتی ندارد. این حقوق نیز از عواید گمرکی محسوب می شود. منتهی توسط دولت میزان و نرخ آن تعیین می گردد.

هزینه های گمرکی

هزینه های گمرکی را دولت میزان و شرایط آن را تعیین خواهد کرد و می تواند شامل هزینه های انبارداری، تخلیه، آزمایش و… باشد.

عوارض گمرکی

گرفتن عوارض گمرکی نیز بر عهده گمرک است و عموما به نفع سازمان های عام النفعه تمام می شود که شامل  عوارض شهرداری – عوارض هلال احمر – عوارض بهداری و… خواهد شد.

تعیین ارزش کالای ورودی در اظهار نامه

ارزش کالای ورودی در گمرک در همه موارد عبارتست از : سیف کالا (بهای خریدبه علاوه هزینه بیمه و حمل ونقل و باربندی) و کلیه هزینه های مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه و مدل و علامت بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و سایر هزینه هایی که به آن کالا تا ورود به اولین گمرک تعلق می گیردکه از روی سیاهه خریدیا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین و براساس نرخ ارز و برابری های اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهارنامه خواهد بود.

در مورد کالاهائی که بدون ابراز سیاهه خرید به گمرک اظهار می‌شود و یا ارزش مندرج در سیاهه خرید به نظر گمرک نامتناسب باشد گمرک باید ارزش کالا را براساس ارزش کالای صادراتی مثل یا مشابه در کشور مبداء همزمان با تاریخ خریدیا براساس فهرست قیمت های فروش همان کالا در کشور مبداء منهای تخفیف تعیین می شود .

The last comment needs to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --