صادرات پسته

شرایط صادرات پسته ایرانی به اروپا

ما در این مطلب در رابطه با شرایط و نکاتی که در صادرات پسته باید مد نظر داشته باشید، صحبت خواهیم کرد.
در ادامه همراه ما باشید تا از این شرایط بیش تر بدانیم.

شرایط صادرات پسته به کشورهای دیگر

یکی از بازارهای صادراتی برای پسته، کشورهای اروپایی می باشد که برای صادرات پسته به این کشورها باید شرایط مورد نیاز را رعایت کنیم. از آن جایی که حجم زیادی از پسته تولید شده در کشورمان به اروپا صادر می شود دانستن این شرایط وعمل به آن ها برای تاجران ضروری است. در بازار اروپا شرایط خاصی حاکم است که آن را از دیگر بازار های موجود در سطح بین المللی جدا نموده است، آن هم قانون مند بودن این بازار ها و پیروی از یک سری اصول و قواعد خاص در تجارت است.

صادرات پسته ایران

صادرات پسته

شرایط بهداشتی صادرات پسته به اروپا

کشورهای اروپایی بر روی محصولات خود شرایط بهداشتی خاصی را قرار می دهند؛ زیرا برای سلامت جامعه خود ارزش بسیاری قائل هستند.
کشور های اروپایی بر روی محصولات صادراتی به کشور خود حساس بوده و برای ورود محصولات غذایی به کشور خود سدهای بهداشتی مختلفی را قرار می دهند و این موضوع از آن جهت است که برای سلامت مردم جامعه خود ارزش قائل هستند و می خواهند با وارد نمودن بهترین ماده غذایی، سلامت جامعه خود را در سطح قابل قبولی حفط نمایند.
اکنون بزرگ ترین مشکل مطرح شده در پسته ایران، افلاتوکسین موجود در پسته بوده که به دلیل نگهداری در شرایط نه چندان خوب و روش های قدیمی کاشت، برداشت و… این مشکل برای پسته به وجود می آید.
در حال حاضر هیچ روش صنعتی مقرون به صرفه ای برای کاهش افلاتوکسین وجود نداشته و تنها با به کار گیری برخی از نکات در پروسه تولید پسته می توان از آلودگی پسته به این سم جلوگیری نمود.
جالب است بدانید که برخی دیگر از مسائل بهداشتی از جمله ماندگاری سموم، سالمونلا و… نیز در مورد پسته ایران مطرح شده که به اندازه مشکل افلاتوکسن مهم نیستند. در این زمینه مریکا یکی از رقبای کشورمان ایران به حساب می آید؛ زیرا توانسته است با تولید پسته ای عاری از هر گونه سم در این حوزه قدرتمند تر حاضر شود.
انواع پسته صادراتی به اروپا می بایست از لحاظ آلودگی به افلاتوکسین در سطحی باشند که مورد قبول کشور واردکننده باشد که این عدد برای کشور های مختلف متفاوت است.

نوع پسته صادراتی به اروپا

در بازار کشور ها اروپایی کیفیت محصول از اهمیت بیشتری به نسبت قیمت برخوردار بوده و از این رو، برای صادرات پسته در ابتدا باید محصولی با کیفیت هر چند گران تر را به مشتری عرضه نمود.
این نکته قابل ذکر است که یکی از مستعد ترین بازار ها برای فروش پسته ارگانیک ایران، اروپا بوده و بازرگانی های زیادی با صادرات عمده انواع پسته ارگانیک توانسته اند در بازار های اروپایی امتیازت خوبی را برای خود به دست آورند.
علاوه بر پسته ارگانیک، پسته بسته بندی شده ایران نیز می تواند یک گزینه بسیار خوب برای صادرات به کشور های اروپایی باشد، که بازرگانی ما آماده است تا با اعطای نمایندگی انحصاری در کشور هایی که نماینده انحصاری ندارد، دامنه عرضه محصولات خود را گسترش دهد.

شرایط پرداخت هزینه پسته در اروپا

همان طور که بیان شد کشور های اروپایی اصولا به صورت حرفه ای عمل کرده و در زمینه تجارت خود از به روز ترین متد های تجاری دنیا استفاده می کنند.
اما شرایط در ایران کاملا به نسبت اروپا متفاوت است و تحریم های بانکی اجازه نمی دهد که تجار ایرانی بتوانند به هر روشی به امر تجارت محصول خود بپردازند.
اکنون معمول ترین روش دریافت وجه در ایران به صورت دریافت پیش پرداخت و پرداخت ما بقی هزینه پس از ارائه اسناد گمرکی می باشد.
تنها بازرگانی های خیلی محدودی در ایران هستند که به روشی غیر این کار می کنند که قبول ریسک چنین معاملاتی در وضعیت فعلی ایران چندان عاقلانه نیست.

سود صادرات پسته

صادرات خشکبار

اخذ گواهی های استاندارد پسته قبل از گمرک

برای صادرات پسته به برخی از کشورهای اروپایی باید گواهی های مورد نیاز از اداره های استاندارد اخذ گردد.
یا برای برخی موارد خاص تاییدیه هایی از اداره غذا و دارو دریافت گردد که این مراحل باید قبل از اظهار بار به گمرک صورت پذیرد. خصوصاً در زمینه دریافت گواهی سلامت برای انواع پسته صادراتی و فراورده های آن از نظر میزان افلاتوکسین شاهد پروسه و نحوه انجام زمانبری خواهیم بود.

درخواست و اخذ گواهی های سلامت پسته در گمرک

اداره استاندارد در گمرک های کشور شرکت های صادرکننده خشکبار و بویژه پسته را ملزم می نمایند که درصورت مبادرت به صادرات خشکبار خود نسبت به اخذ گواهی استاندارد اقدام نمایند (در صورتی که بار فله و بدون برند باشد یا برند مورد صادرات پیش از این ثبت نشده و استاندارد نگرفته باشد).
برای دریافت استاندارد از محموله نمونه برداری شده و باید تاییدیه های لازم را دریافت نماید و پس از آن باید گواهی بهداشت و سلامت نباتات که در کشور هدف نیز برای ترخیص بار مورد نیاز است دریافت گردد.

فرایند های تسلیم محموله پسته به شرکت های حمل و نقل

برای حمل محصول شرکت های حمل و نقل خودشان پس از بستن قرارداد، تمامی مراحل را گام به گام انجام می دهند؛ اما نکته مهمی که به آن توصیه می شود این است که قبل از بار زدن حجم های بالا در کانتینر یا واگن نسبت به چک کامل و بررسی دقیق واگن و کانتینر و تا حد امکان ضدعفونی کردن آن اقدام شود. برای صادرات پسته به نیازی به کانتینر یخچالدار نیست اما دیگر خشکبار باید مورد به مورد بررسی شوند.

دریافت بارنامه محموله پسته و تسویه های مالی

در بارهای صادراتی خشکبار بسیار متداول است که با ارائه پیش نویس بارنامه که نشان دهنده تسلیم بار با نام و مشخصات گیرنده به باربری بین المللی می باشد درصدی از مبلغ معامله دریافت می شود که عموما مرسوم ترین روش بیست درصد پیش پرداخت و هشتاد درصد الباقی با ارائه همین تصویر بارنامه است. بعد از حرکت بار شرکت های حمل و نقل اصل بارنامه را به مشتری ارائه می دهند که لازم است همراه دیگر مدارک جهت ترخیص محموله خشکبار برای مشتری ارسال گردد.

دریافت الباقی مدارک و گواهی مبدا مربوط به پسته

با ارائه برخی مدارک گمرکی و بارنامه شرکت حمل و نقل می توان اقدام به دریافت گواهی مبدا برای محصول خود از اتاق بازرگانی نمود. پس از آن مدارک کامل بوده و برای ارسال به مشتری در کشور مقصد جهت ترخیص آماده می باشد.

صادرات خشکبار ایران

صادرات پسته

The last comment needs to be approved.
2 پاسخ
  1. Hamed گفته:

    سلام
    وقت بخیر تشکر از سایت خوبتون
    آیا برای صادر کردن پسته در حجم کم مانند زعفران نیازی به کانتینر نمی باشد و با پست DHL میتوان صادر کرد؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --