تجارت جهانی و روش های بازاریابی بین الملل

ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با روش های بازرگانی بین الملل با شما صحبت نماییم.
روش های بازرگانی بین الملل می تواند ترکیبی از روش های مختلف علمی وتجربی باشد که ما همه آنها را با هم ترکیب کرده ایم.
در ادامه همراه ما باشید تا از این روش ها بیشتر بدانیم.

بازاریابی بین الملل

همیشه قبل از شروع به فعالیت های بازاریابی در هر محیطی شناسایی و مطالعه بازار مهم است. پس از شناسایی و مطالعه بازار، مراحل زیر انجام خواهد شد:

شامل استراتژی چگونگی ورود به بازار،
استراتژی جایگاه یابی در بازار،
استراتژی محصول و برندینگ،
استراتژی قیمت گذاری،
استراتژی تأمین
استراتژی های مرتبط با حوزه ترویج

در واقع استراتژی های بازاریابی بین الملل براساس اطلاعاتی که از بازار هدف جمع آوری شده است چیده می شود.

تبلیغات برای یافتن خریداران مناسب

پس از مطاالعه بازار و تدوین استراتژی نوبت به یافتن خریداران مناسب می رسد.
برای یافتن خریداران تنها تبلیغات چاره کار است. تبلغات می تواند به دو صورت انجام شود، تبلغات در فضای مجازی و تبیلغات در محیط واقعی.

تبلیغات در فضای مجازی را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد.

• تبلیغات اینترنتی
• تبلیغات در یلو پیج ها
• سایت های B2B
امروزه با توسعه فناوری اطلاعات جهات تبدیل به دهکده ای کوچک شده که همه می توانند با تمام دنیا ارتباط برقرار کنند
تجارت یکی از حوزه هایی است که بیشترین سود را از راه بازاریابی اینترنتی به دست می آورد.
تبلیغات اینترنتی انواع و روش های گوناگونی دارد که به تناسب هر کشور و شرایط آن می تواند متفاوت باشد.
در مقاله های قبلی که در رابطه با سایت علی بابا بود اشاره کوچکی به روش های بازاریابی در سایت های B2B کردیم. این روش بازاریابی هم بسیار کاربردی و سودمند می باشد.

یلوپیج ها نوعی بانک اطلاعاتی تماس مشاغل می باشند که بصورت طبقه بندی ساماندهی شده اند و اکثر کشورهای جهان و حتی برخی از شهرهای بزرگ نیز دارای یلوپیج اختصاصی می باشند. در کشور ما نیز نمونه های از آن مانند کتاب اول و یلوپیج ایران تدوین شده است.
تبلیغات در دنیای واقعی

تبیلغات در محیط واقعی هم باز به تناسب قوانین و شرایط هر کشور متفاوت است، اگر کشور خودمان ایران را در نظر بگیریم می توانیم با استفاده از روش های زیر در محیط واقعی بازاریابی کنیم.

• ارتباط با اتاق ها و شورهای بازرگانی مشترک
• ارتباط با دفاتر بازرگانی
• اتحادیه ها
• بازارچه های مرزی
• نمایشگاه های بین المللی
• مطالعه میدانی – منطقه ای

اتاق های مشترک برای تشویق و توسعه روابط و مبادلات عامل های اقتصادی ایرانی و خارجی تشکیل می شوند و به نحوی عمل خواهند کرد که در جهت رشد و تقویت همکاریهای اقتصادی بین دو کشور عمل نمایند. کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و خارجی که در ارتباط بامبادلات اقتصادی فیما بین ایران و کشور خارجی خاص فعالیت داشته و دارند می توانند به عضویت اتاق های مشترک در آیند. اعضای ایرانی اتاق مشترک باید قبلاً به عضویت یکی از اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن ایران پذیرفته شده و عضویت آنها معتبر باشد.

دفاتر بازرگانی، زیرمجموعه ای از معاونت بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت کشور می باشند و بر حسب قاره به سه دفتر کلی شامل کشورهای اروپایی و آمریکایی، عربی و آفریقا و همچنین آسیا و اقیانوسیه تقسیم بندی شده اند.

اتحادیه یا تشکل صادراتی، نهادی است متشکل از اعضای مختلف که در یک حوزه تخصصی خاص فعالیت کرده و دارای شخصیت حقوقی و مستقل میباشد. این نهادها به صورت صنفی و غیر انتفاعی به نفع اعضای خود فعالیت میکنند.

بازارچه های مرزی محوطه ای است محصور واقع در نقطه صفر مرزی در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات تجاری ، یا مکانهائی که طبق تفاهمنامه های منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای همجوار تعیین می شود و اهالی دو طرف مرز می توانند تولیدات و محصولات کشور خود را با رعایت مقررات 1 صادرات و واردات برای داد و ستد در این بازارچه ها عرضه نمایند.

یکی از بهترین منابع بازاریابی جهت برقراری ارتباط با شرکای خارجی، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی می باشد. با انتخاب یک نمایشگاه مناسب در زمان درست، مشارکت حساب شده و یا حتی تنها با بازدید از آن می تواند به نتایج مطلوبی در جهت بسط بازار و یافتن خریداران بین- المللی دست یافت.

در صورتی که ترتیب بندی جاری، سایر روش های بازاریابی نتیجه بخش نباشند، این روش اتخاذ می گردد که معمولاً به عنوان روش نهایی بازاریابی بین المللی در ترتیب مذکور مورد نظر قرار می گیرد. در این روش که زمان و هزینهبر نیز می باشد، هیأتی از کارشناسان بازرگانی و فنی یک شرکت مستقیماً به کشور هدف مورد نظر اعزام می گردند و به مطالعه و بررسی میدانی بازار و همچنین شناسایی خریداران می پردازند.