صادرات و واردات ژاپن

ما دراین مطلب قصد داریم در رابطه با ژاپن و پیشرفت این کشور با شما صحبت کنیم. اگرچه ژاپن گذشته ای بسیار سخت داشت، اما امروز می بینیم که به خوبی از آن شرایط، بیرون آمده و جزء قدرت ها محسوب می شود، از رموز موفقیت این کشور و فعالیت های اقتصادی آن و صادرات و واردات ژاپن در ادامه بیش تر می خوانیم.

با این که ژاپن از لحاظ اقتصادی و سیاسی  تا چند سال پیش شرایط خیلی خوبی نداشت، اما امروز پس از آمریکا و چین یکی از قدرت های برتر اقتصادی دنیا و آسیا به حساب می آید.

اقتصاد مقاومتی و پیشرفت کشورها

واژه اقتصاد مقاومتی به شرایطی گفته می شود که در آن تمرکز همه ارگان ها بر تولید ملی است و کلیه برنامه ها، بودجه ها، یاست های اقتصادی خارجی مانند نرخ ارز، سیاست های تجاری، نظام گمرکی، نظام مبادلات مالی و… و نیز الگوی سیاست خارجی و داخلی و حتی برنامه های فرهنگی و اجتماعی کشورهای پیرو اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

در پیشرفت ژاپن اقتصاد مقاومتی نقش عمده ای را ایفا می کند و این کشور به دلیل استفاده از این سیاست به موفقیت در عرصه مدیریت اقتصاد رسیده است.

در سال 2005 تولید ناخالص داخلی ژاپن به اندازه ۴٫۵ تریلیون دلار بوده و این  کشور در سال ۲۰۱۴ با نزدیک به 5 تریلیون دلار در جایگاه سوم جهان پس از چین و آمریکا قرار گرفته است.

تجارت با ژاپن

صادرات و واردات ژاپن

سرگذشت ژاپن پس از جنگ جهانی دوم

پس از جنگ جهانی دوم مردم ژاپن به قدری درامد کمی داشتند که حتی نمی توانستند غذای مورد نیاز خود را فراهم نمایند و حدودا 13 میلیون نفر بیکار در این کشور پس از این  جنگ، وجود داشت. ژاپنی ها تسلیم این شرایط سخت نشدند و هماهنگی مردم، صنعت و دولت این کشور امروزی را ساخت.

عوامل موثر بر موفقیت ژاپن

فرهنگ تولید

به صورت کلی مردم آسیای شر قی مانند چین و ژاپن برای کار ارزش والایی قائل هستند و تمام زندگی خود را صرف کار می کنند. علاوه بر این مورد، آن ها  همواره به دنبال افزایش کارایی و بهره وری نیز بوده اند.  در واقع در فرهنگ تولید مردم ژاپن سه ویژگی اصلی مشاهده می شود که شامل:

ارزش قائل شدن برای کار و تولید

تلاش مضاعف

تلاش برای ارتقاء دانش و مهارت

فرهنگ مصرف

مردم ژاپن در روزهای سختی و تنگ دستی با این که هنوز کالاهیا با کیفیتی را نداشتند؛ اما برای کمک به بهبود وضعیت کشورشان، از همان کالاهای بی کیفیت استفاده می کردند و هر گز اجازه ورود کالاهای خارجی به کشورشان را نداند. آن ها علاوه بر این در استفاده از همه کالا ها همواره قناعت را پیشه می کردند.

سیاست های دولت

دولت نیز در کنار مردم برای پیشرفت هر چه بیش تر اقتصاد تلاش می کرد. به طور مثال دولت این کشور همواره به دنبال راه هایی برای بهبود وضعیت علم و فناوری بود ، تا رشد ملی افزایش یابد.

حمایت از تولید داخل

دولت برای حمایت از تولید ملی تا جایی که می توانست ورود کالا را ممنوع و صادرات را تشویق می کرد تا از تولید در داخل حمایت کرده باشد. حتی ژاپن برای افزایش مزیت صادراتی خود بارها ارزش پول خود را کاهش داد تا کالاهایی ارزان تر را به خارج صادر نماید.

واردات از ژاپن

ایران کالاهای بسیاری را با حجم های متفاوت از ژاپن وارد می کند که این مقدار در سال 2010 به  حداکثر خود رسید.

واردات ایران از ژاپن در سال 2010 میلادی (متناظر با سال 1389) به اوج خود به میزان 2.1 میلیارد دلار بالغ گردید که اقلام عمده شامل کالاهای سرمایه­ ای (28 درصد از کل)، خودرو و قطعات (25 درصد)، مواد واسطه­ ای صنعتی (24 درصد) و دیگر انواع وسایل نقلیه (20 درصد) بوده است.

روابط تجاری ایران و ژاپن

با وجود واردات ایران از ژاپن و صادرات ایران به ژاپن، هنوز هم فعالیت های تجاری میان این دو کشور، به حد مناسب نرسیده است. به همین دلیل برای تسهیل روابط میان ایران و ژاپن راه حل های زیر ارائه می شود:

الف- عقد قراردادهای تسهیل ساز تجاری

ب- سرمایه­ گذاری مستقیم شرکت های ژاپنی در ایران

ج- همکاری و فعالیت مشترک شرکت های ایرانی و ژاپنی در زمینه های صنعتی و تولید کالاهای مصرفی در ایران جهت بازارهای داخلی و صادراتی

د- سرمایه گذاری و مشارکت شرکت های ژاپنی در صنایع پتروشیمی

ه- اعطاء اعتبارهای صادراتی جهت صادرات تکنولوژی

و- واردات مستقیم کالاهای ژاپنی. به جای استفاده از کشورهای واسطه ماند امارات و … با خود ژاپن باید در ارتباط باشیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --