ترخیص کالا از مرز بازرگان

ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با شهرهای مرزی در استان آذربایجان غربی با شما صحبت کنیم و هم چنین، از شهر بازرگان بیش تر بدانیم. با توجه به آمار به دست آمده از تحقیقات مختلف، مشخص شده است که شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی، توسعه یافتگی نابرابری دارند،‌ شهر بازرگان نیز در لیست شهرهای محروم مرزی می باشد و باید به آن توجه کافی گردد.
استان آذربایجان غربی و شهرهای مرزی اطراف آن
استان آذربایجان غربی دارای ۳۶ شهر می باشد که در آن، ۱۳ شهر مرزی و ۲۳ شهر غیر مرزی وجود دارد. از میان شهرهای مرزی، برخی از آن ها توسعه یافته تر هستند و هر کدام در یک شاخص مشخص توسعه یافته شده اند. به طور مثال در ارتباطات و حمل و نقل و کالبدی، شهر سردشت، در شاخص های اقتصادی، شهر گردکشانه، در شاخص های بهداشتی-درمانی، شهر سیه چشمه، در شاخص های فرهنگی و زیربنایی، شهر پیرانشهر به عنوان توسعه یافته ترین شهرهای مرزی استان شناخته شده اند و شهر تازه شهر در بخش های جمعیتی و اقتصادی، شهر گردکشانه در بخش های اجتماعی، بهداشتی – درمانی و کالبدی، شهر سیلوانه در بخش فرهنگی، شهر آواجیق در بخش زیربنایی و شهر ربط در بخش ارتباطات و حمل و نقل به عنوان محروم ترین شهرهای مرزی استان شناخته شده اند.
با توجه به نتایج فوق شهرهای، پیرانشهر، سردشت و اشنویه که ۸ درصد از شهرهای مرزی را تشکیل می دهند به عنوان شهرهای مرزی توسعه یافته و شهرهای سیه چشمه، آواجیق، گردن کشانه، تازه شهر و پلدشت، به عنوان شهرهای نیمه توسعه یافته هستند. شهرهای محروم هم شامل، میرآباد، سیلوانه، بازرگان، ربط و سرو می باشند.

صادرات از بازرگان-واردات از بازرگان-

ترخیص کالا از مرز بازرگان

بیش ترین و کم ترین نابرابری ها
بیش ترین میزان نابرابری در شاخص های فرهنگی و کم ترین میزان نابرابری در شاخص های اجتماعی می باشد.
شهرهای مرزی و اهمیت آن ها از نظر دانش مندان
توسعه شهرهای مرزی عموما با سه رویکرد اصلی، مورد بررسی قرار می گیرد.
این سه شاخص شامل موارد زیر می باشد:
• رویکرد سنتی مکان
• رویکرد همکاری های بین مرزی
• رویکرد مردمی
نظریه های مرتبط با مکان
برخی از صاحب نظران معتقدند که شهرهای مرزی مناطق ویژه ای هستند و باید به آن ها توجه کافی شود؛ زیرا اغلب در مکان های دور افتاده واقع شده اند و اگر به آن ها توجه و رسیدگی کافی نشود، قطعا از بین خواهند رفت؛ اما در مقابل برخی از صاحب نظران دیگر هم شهرهای مرزی را کاملا بی اهمیت می دانند و معتقدند از آن جایی که تولیدات داخلی یک کشور بسیار مهم است، پس از تولیدات داخلی کشوری کامل و بی نقص باشد‌، دیگر هیچ نیازی به شهرهای مرزی و تبادل با کشورهای دیگر نخواهیم داشت؛ مگر در برخی موارد خاص!
رویکردهای همکاری های بین مرزی و رویکرد مردمی، لزوم توجه به مناطق مرزی دو کشور همسایه و به کار گرفتن نیروی انسانی و استفاده از همکاری های دو جانبه را جهت توسعه آن ها، ضروری می داند.

مرز بازرگان

این مرز از سال ۱۳۰۵،‌وجود دارد و یکی از مرزهای مهم کشور ما با ترکیه می باشد. در سال ۱۳۲۷ ساختمانی در نقطه صفر مرزی برای مدیریت فعالیت های تجاری بین ایران و ترکیه ساخته شده که فعالیت های گمرکی در آن ساختمان، انجام می شد. در سال ۱۳۷۷ نیز سازمان پایانه‌ها اقدام به ساخت ساختمان جدیدی به مساحت ۴۵۰ مترمربع نمود. گمرک مزبور در حال حاضر در سطح مدیر کل و به منظور انجام امور مختلف گمرکی شامل مسافری، واردات، صادرات، ترانزیت، قضایی فعالیت نموده و همچنین گمرک پلدشت و بازارچه‌های ساری سو و صنم بلاغی تحت مدیریت گمرک بازرگان مشغول فعالیت می‌باشند.

از مقاله مراحل ترخیص کالا هم در صورت تمایل دیدن نمایید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --