حمل و نقل

ما در این  مطلب قصد داریم در رابطه با اهمیت حمل و نقل در امور بازرگانی کشور با شما صحبت کنیم.

به صورت کلی می توانیم بگوییم حمل و نقل مسئله ای بسیار مهم است و تاثیر بسیار زیادی بر امور بازرگانی خواهد داشت. حمل و نقل نیازمند به کار گیری قدرت مدیریت و تکنولوژی در کنار یک دیگر است تا تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت های بازرگانی داشته باشد.

در ادامه همراه ما باشید تا از تاثیر حمل  نقل بیش تر بدانیم.

حمل و نقل در فعالیت های بازرگانی اهمیت بسیاری دارد و شامل انبارداری، حمل کالا از مبدا به مقصد، توزیع کالا و بسیاری موارد دیگر هم خواهد شد. تمامی این موارد شامل مسائل بسیار حساس و پیچیده ای هستند که نیازمند دقت و بررسی بسیاری است. علاوه بر این روش های حمل و نقل هم متفاوت هستند و برای هر یک از کالاها می توان از روش های متفاوتی بهره برد.

ترانزیت کالا-ترانزیت کالا به اروپا

حمل و نقل جاده ای

قوانین حمل و نقل جاده ای

از آن جایی که امروزه بیش تر کالاهای تجاری با حمل و نقل جاده ای منتقل می شوند. می خواهیم قوانین مرتبط با حمل و نقل جاده ای را برای شما توضیح دهیم.

قوانین مرتبط با زیر بخش حمل و نقل جاده‌ای برنامه سوم توسعه که در برنامه چهارم توسعه نیز ابقا شده است .

 ماده 127

اجاره ماشین آلات به شرکت های تعاونی

وزارت راه و ترابری می تواند بخشی از ماشین آلات و تجهیزات خود را که مازاد است به فروش شرکت های تعاونی برساند و یه به آن ها اجاره دهد.

 ماده 131

به سازمان حمل و نقل جاده‌ای وپایانه‌های کشور اجازه داده می‌شود به منظور کمک به تدارک ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بین شهری و احداث پایانه‌های مسافری و باری و مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی توسط بخش غیر دولتی با اولویت تعاونی‌ها و ایثارگران، از محل منابع داخلی در قالب وجوه اداره شده نزد بانک‌ها نسبت به تامین تسهیلات اعتباری بانکی، اقدام کرده و مابه‌التفاوت نرخ سود را از منابع داخلی خود پرداخت کند. میزان وجوه اداره شده مذکور شامل اعتبار مربوط به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود در بودجه سالانه سازمان مذکور تعیین می‌گردد.

 ماده 132

به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه، نگهداری و بهره‌برداری امور حمل و نقل جاده‌ای، به سازمان حمل و نقل جاده‌ای و پایانه‌های کشور اجازه داده می‌شود:

الف: از جابه‌جایی کالا و مسافر در جاده‌های کشور براساس تن ـ کیلومتر و نفر ـ کیلومتر عوارض وصول کند. میزان این عوارض همه ساله با پیشنهاد مجمع عمومی سازمان حمل و نقل جاده‌ای و پایانه‌های کشور و تصویب شورای اقتصاد تعیین می‌گردد

ب: حداکثر معادل پنجاه (50) ریال برای هر تن ـ کیلومتر حمل و نقل کالا در داخل کشور از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی که مبادرت به حمل و نقل کالای ترانزیتی می‌کنند با تایید وزیر راه و ترابری از طریق دفاتر مرزی خود دریافت کند.

ج: صد درصد (100%) خسارت وارده بر ابنیه فنی و تاسیسات زیربنایی را وصول کند. به جز خسارات وارده بر اثر حوادث و سوانح غیر مترقبه و طبیعی که دولت بنا به توان، موظف به جبران آن خواهد بود.

د: کلیه دریافتی‌های موضوع این ماده پس از وصول، به حساب سازمان حمل و نقل جاده‌ای و پایانه‌های کشور نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود تا بر اساس بودجه سالانه سازمان به مصرف برسد.

حمل کالا به چین- کشتیرانی

حمل و نقل دریایی

اهداف سیستم حمل و نقل جاده ای

ارتقاء سطح ایمنی و برقراری تسهیلات

ایجاد بسترها و زیر ساخت های مناسب حمل و نقل

کاهش هزینه های حمل ونقل

ایجاد شفافیت در حساب های مالی

گسترش فعالیت های بازرگانی

کاهش زمان اجرای پروژه های زیر بنایی

حمل  و نقل دریایی

حمل دریایی هم یکی از مهم ترین روش های حمل در امور بازرگانی می باشد و باعث کاهش هزینه در بسیاری از زمین ها خواهد شد. در این حوزه هم ما با مشکلاتی رو به رو هستیم که قصد داریم در ادامه برخی از آن ها را بررسی نماییم.

عدم ورود و خروج کالا در بسیاری از بنادر

تعرفه‌های بندری

انتظارهای طولانی مدت کشتی ها

مشکلات زنجیره های پشتیبانی

نبود طرحی جامع برای حمل و نقل

برخورد های نامناسب شرکت های کشتی رانی جهت حمل بار به ایران

مدیریت ضعیف حمل و نقل های دریایی

در جهت بر طرف کردن این مشکلات استفاده از روش هایی هم چون  افزایش همکاری ها در منطقه، تشویق برای جلب همکاری های داخلی، امکان صادرات مجدد کالا، افزایش مناطق آزاد تجاری، ایجاد امکان ردگیری کالاها در حمل و نقل، به روز سازی سیستم های حمل و نقل،و… توصیه می شود.

در صورتی که قصد صادرات و واردات دارید پیشنهاد میکنیم از پکیج های تخصصی موسسه صفر تا صد بازدید نمایید.