ورشکستگی موسسه ثامن از شایعه تا واقعیت!
امروز خبری در شبکه های اجتماعی منتشر شد که از کلاه بردای موسسه ثامن خبر می داد.
این خبر در حالی منتشر شده بود که در شهرهای بزرگ مانند اصغهان، تهران،و…. دارندگان حساب در این بانک ها برای پس گرفتن پول های خود صف کشیده بودند.
در ادامه با ما همراه باشید تا از جزییات این خبر بیشتر بدانیم.
ورشکستگی موسسه ثامن از واقعیت تا شایعه
طبق گفته های رییس موسسه ثامن، برخی از شبکه های ماهواره ای متصل به گروه منافقین، با اعلام خبر ورشکستگی موسسه ثامن ،‌رعب و وحشت دورغین را در جامعه ایجاد کرده اند.
تنها هدف شبکه های ماهواره ای ایجاد رعب و وحشت و افزایش بی اعتمادی در میان عموم مردم می باشد.
در حالی که این خبر شایعه محض بوده است.
پرداخت وجوه مردم
به دلیل وحشت مردم از واقعی بودن این خبر، به یک باره تمامی آنها جهت دریافت پول های خود راهی شعبه های موسسه شده اند. البته رییس موسسه اعتباری ثامن پیش تر اعلام کرده بود که برای پرداخت وجود سپرده مردم هیچ گونه مشکلی وجود ندارد؛ اما این موضوع طبیعی است که پس از هجوم ناگهانی مردم، موسسه با مشکل در پرداخت وجود مواجه خواهد شد.
وضعیت کنونی موسسه
طبق پیگیری‌های اناجم شده از موسسه ثامن، این موسسه در حال تزریق نقدینگی به شعب برای پاسخ به تقاضای سپرده‌گذاران است و مشکلی برای پشتوانه نقدینگی این موسسه وجود ندارد.
اما قطعا این رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی می‌تواند برای یک موسسه اعتباری و حتی بانک بزرگ، چالش‌آفرین باشد زیرا بانک یا موسسه اعتباری در عملیات مالی خود از 100 درصد منابع، حداقل 10 درصد را برای سپرده قانونی و حدود 85 درصد را صرف اعطای منابع یعنی اعطای تسهیلات یا سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری می‌کند و تنها 3 درصد منابع به عنوان ذخیره نقد در اختیار بانک است